Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
5.2kg. den ser dessutom cool ut (synd bara att det är carbonklingor)
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
vad det nu är för fel på det?
Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Snygg bump på en trevlig tråd!atomlab wrote:vad det nu är för fel på det?
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
vad är det för jävla sopa som skrivit gnälligt i denna tråd tänkte jag. ja det var ju jag själv.
episkt fail!!
nåväl, man kan inte vara på topp jämt
episkt fail!!
nåväl, man kan inte vara på topp jämt
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
var försvann allt folk? Var det inte kul med cykel längre.
Мясо это убийство
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Vi är här och väntar på bilder.
Har ingen bra våg än så länge
Har ingen bra våg än så länge
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Mitt kina-kokos hjulpar väger 1307g.. Måste ta bort dekalerna.Indurain wrote:Voila!, fixedgear.se lättaste hjulset
Wolber aspin + revolution + American classic
http://img263.imageshack.us/i/igp2984.jpg/
50mm kokos
Mack + Kina superlight 66g nav
Sapim Laser
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Ingen som givit sig hän åt att bygga en superlätt fixed än? Sub 4 kg borde inte vara något problem. Speciellt inte men prisvärda komponenter från Kina.
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
De här fälgarna, Mack superlight-nav bak och ett lätt nav fram borde ju vara en bra början iaf.
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/RIP ... carbon_rim
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/RIP ... carbon_rim
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Lite farligt att negligera lättviktsgrejer med argument om att Sverige är så platt. Visst kanske det inte är natt och dag men det har ju helt klart betydelse. Vid igångdrag, fartändringar / ryck, även fartminskningar till exempel i stan för den delen. Det är ju inte så att folk här cyklar runt på 25kg hojar för att vikt inte har någon betydelse.
Men helt klart är att de flesta fixed-hojar är gjorda för att vara styva. Eller för att tåla att misshandlas på gatan. Eller för att vara billiga. Vilket märks på vikten på kompletta cyklar man kan köpa för rimliga pengar.
Är det någon som har koll på vilken trackram i alu som är lättast? Ju mer jag gräver i det desto mer pekar det på att min förra hoj, en Spiuk Voltia, nog hade en av de lättaste trackramarna i alu. Många väger ju 1.6-1.8kg vilket är helt oacceptabelt för en landsvägsram tex. där också styvhet spelar roll.
Men helt klart är att de flesta fixed-hojar är gjorda för att vara styva. Eller för att tåla att misshandlas på gatan. Eller för att vara billiga. Vilket märks på vikten på kompletta cyklar man kan köpa för rimliga pengar.
Är det någon som har koll på vilken trackram i alu som är lättast? Ju mer jag gräver i det desto mer pekar det på att min förra hoj, en Spiuk Voltia, nog hade en av de lättaste trackramarna i alu. Många väger ju 1.6-1.8kg vilket är helt oacceptabelt för en landsvägsram tex. där också styvhet spelar roll.
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Strax under 8 tror jag min bästa fastnavshoj väger.
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Det här resonemanget håller inte. För det första, handlar det ju i det här fallet om viktskillnader på hojar mellan ca 9kg och 5kg. Med ryttare är det en skillnad på typ 4% mellan en cyklist med tung cykel och en med lätt. Dvs, helt jäkla irrelevant i stadskörning. Visst är det en grym känsla med en lätt cykel, och visst kan den kännas annorlunda mellan benen, men att det skulle spela någon roll i de sammanhang de flesta här rör sig ställer jag mig skeptisk till.nolltid wrote:Lite farligt att negligera lättviktsgrejer med argument om att Sverige är så platt. Visst kanske det inte är natt och dag men det har ju helt klart betydelse. Vid igångdrag, fartändringar / ryck, även fartminskningar till exempel i stan för den delen. Det är ju inte så att folk här cyklar runt på 25kg hojar för att vikt inte har någon betydelse.
Men helt klart är att de flesta fixed-hojar är gjorda för att vara styva. Eller för att tåla att misshandlas på gatan. Eller för att vara billiga. Vilket märks på vikten på kompletta cyklar man kan köpa för rimliga pengar.
Är det någon som har koll på vilken trackram i alu som är lättast? Ju mer jag gräver i det desto mer pekar det på att min förra hoj, en Spiuk Voltia, nog hade en av de lättaste trackramarna i alu. Många väger ju 1.6-1.8kg vilket är helt oacceptabelt för en landsvägsram tex. där också styvhet spelar roll.
Sen att en ram på 1,6 kg skulle vara "oacceptabelt" i lndsv-sammanhang känns ju också lite trångsynt. Men en så blytung ram kan du ju fortfarande komma under UCI´s viktgräns. Folk körde sjukt snabbt på stål som vägde 2,3kg. Det känns lite som du fastnad i cykelbranschens konsumtionshetsande reklamboja..
Och på bana har du inga backar, om du inte kör upp och ner i banken vill säga. Visst ska det accelereras ibland men då är styvhet och vikt på 7kg värt mer än sladdriga 5kg.
The thigh's the limit
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Jag skulle nog också säga att 1.6kg är 3-2hg för mycket. Min ram kostade inte många kronor om man jämför med vad som finns där ute men den väger 1.3kg. Men banramar väger överlag lite mer, ja. Inget som jag tycker avgör valet av ram.
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Jag dundrar just nu runt på 16.2kg, inga konstigheter..
@fistasthlm
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Meh!
Om man nu vill bygga en riktigt lätt cykel med avseende på just den härliga känslan. Hur kommer det sig att man måste rättfärdiga bygget mot diverse argument som "i Sverige är det för platt", "ska man köra i velodromen", "Tillräckligt vältränad" etc etc..... Här handlar det om ett bygge som skulle bygga på den sköna känslan man får när man trampar till på en riktigt lägg kolfiber raket.
Helt ärligt killar å tjejor vem fasen bygger ändamålsenliga cyklar här utifrån alla argument ni använder mot en riktigt lätt fixed!?!?! Misstolka mig inte nu för jag gillar knasiga snygga pimpade klassiska nya å vilda byggen.
Antar att ingen byggt något riktigt lätt här då? Jäkligt ont om bilder
Hm man kanske skulle dra ihop en spec......
Om man nu vill bygga en riktigt lätt cykel med avseende på just den härliga känslan. Hur kommer det sig att man måste rättfärdiga bygget mot diverse argument som "i Sverige är det för platt", "ska man köra i velodromen", "Tillräckligt vältränad" etc etc..... Här handlar det om ett bygge som skulle bygga på den sköna känslan man får när man trampar till på en riktigt lägg kolfiber raket.
Helt ärligt killar å tjejor vem fasen bygger ändamålsenliga cyklar här utifrån alla argument ni använder mot en riktigt lätt fixed!?!?! Misstolka mig inte nu för jag gillar knasiga snygga pimpade klassiska nya å vilda byggen.
Antar att ingen byggt något riktigt lätt här då? Jäkligt ont om bilder
Hm man kanske skulle dra ihop en spec......
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Jag håller egentligen helt med dig! Alltid kul med extrema projekt med snäv målbild. Anledningen att jag inte gått dit ännu är nog att jag hellre då bygger en kolfiberraket för landsvägen. Det är ganska mycket pengar för ett nöjesåk i plast.. Men en vacker dag kanske det blir av!
The thigh's the limit
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Hade jag försökt bygga lätt med en trackram så hade jag utgått ifrån en Dolan Zeta som väger runt kilot om jag inte kommer ihåg fel och sen är ju frågan om man ska gå fullt ut med VISA kortet och köpa redan existerande lätta delar för massvis av pengar eller kombinera DIY med halvlåtta men billiga delar.
Hade plånboken varit outtömlig så hade det helt klart blivit en Zeta med Clavicula vevparti, fiberlyte klinga, lightweight's banhjul, ax lightness gaffel, sadelstolpskombo från Berk composites och en styre/stam kombo från Schmolke.
Eller varför inte en handbyggd lättviktsram med trackends från någon rambyggare ex Spin eller Crumpton!
Hade plånboken varit outtömlig så hade det helt klart blivit en Zeta med Clavicula vevparti, fiberlyte klinga, lightweight's banhjul, ax lightness gaffel, sadelstolpskombo från Berk composites och en styre/stam kombo från Schmolke.
Eller varför inte en handbyggd lättviktsram med trackends från någon rambyggare ex Spin eller Crumpton!
--------->>><<<<--------------
Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Här är en snubbe som har ett intressant sub5-projekt på g:
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 10&t=98676
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 10&t=98676
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Titta! Äntligen åt rätt håll.....
Kina har ju gjort det möjligt att köpa kolfiber utan att slita allt för stora hål i plånkan..... (oavsett vad man tycker om det)
Kina har ju gjort det möjligt att köpa kolfiber utan att slita allt för stora hål i plånkan..... (oavsett vad man tycker om det)
Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?
Nu har jag dålig koll på det mesta men är inte problemet med kina ramarna ex att dom allt för oftast väger en hel del. Ban modellerna dvs men å andra sidan så kan man ju alltid satsa på en lvg ram och sen köra med halvlänk etc.Jilster wrote:Titta! Äntligen åt rätt håll.....
Kina har ju gjort det möjligt att köpa kolfiber utan att slita allt för stora hål i plånkan..... (oavsett vad man tycker om det)
--------->>><<<<--------------