Spinergyhjul med fast nav??

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
magnus
Posts: 16
Joined: 16 Dec 2007 19:06
Location: Stockholm & Tokyo

Spinergyhjul med fast nav??

Post by magnus » 11 Aug 2008 21:36

Alltså, är sjukt sugen på, och på jakt efter, ett par spinergyhjul till ett nytt projekt. MEN, är det möjligt att bygga om ett vanligt spinergybakhjul med kassett till ett fastnavshjul? Såg ett par på blocket för 3200:- (http://www.blocket.se/vi/16023806.htm?ca=11_s). Är det ett skäligt pris?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 11 Aug 2008 22:01

Det går utmärkt att göra om lvg hjul med kassett du behöver bara en Surly Fixxer.
Dvs en sådan här http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... &limit=138

chrobin

Post by chrobin » 12 Aug 2008 00:02

Andye wrote:Det går utmärkt att göra om lvg hjul med kassett du behöver bara en Surly Fixxer.
Dvs en sådan här http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... &limit=138
Funkar den där värkligen på campa body?

/ ChR

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 12 Aug 2008 00:06

Nej det gör det ju icke, läste nog annonsen lite för snabbt och såg det jag ville se. =)
"Body Campa 10-delad (går att köra på Shimano 9-delad),"


User avatar
magnus
Posts: 16
Joined: 16 Dec 2007 19:06
Location: Stockholm & Tokyo

Post by magnus » 12 Aug 2008 07:46

shit, seriöst, obehagliga historier... och jag som gillar att cykla utan hjälm
vet inte om jag blir så sugen på det nu när jag läst det där
fast vad ska man tro... nån här som haft problem? eller nån som har spinergy?

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 12 Aug 2008 08:04

magnus wrote:shit, seriöst, obehagliga historier... och jag som gillar att cykla utan hjälm
vet inte om jag blir så sugen på det nu när jag läst det där
fast vad ska man tro... nån här som haft problem? eller nån som har spinergy?
Jag har ett Spinergy-framhjul som jag använder ibland. Köpte det begagnat och har ingen aning om hur gammalt det kan vara, men det har inte sprängts till konfetti iallafall.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 12 Aug 2008 08:41

kan tänka mig att de funkar bra så länge man kör rakt fram och inte belastar de snett eller så. De är ganska sköra. Ekrarna är ju tunna som papper och känns sådär att belasta i sidled. Jag hade nog inte köpt ngt för att köra normalt-fixed i statsmiljö med. Snyggköra absolut. Inte trixa.

Att de skulle sprängas KAN ju ha hänt ngn gång, men jag har även sett fäljar lossna från vanliga ekerhjul. Och Cavalera, var det väl?, som postade en bild på ett sabbat Areospoke hjul, så allting kan ju krajja och definitivt om det används utanför sitt tänkta område...spinergy är designade för att åka lvg - tempo eller velodrom med. Alltså rakt fram. För 3 200 för ett par hade jag nog slagit till bara för designmässiga skäl.
The Blood I bleed is Black indeed!

zacster
Posts: 22
Joined: 08 May 2008 19:48
Location: Kransen
Contact:

Post by zacster » 12 Aug 2008 09:24

jag kör med spinergy hjul, jag har kört med dom ett näst intill varje dag. Jag har varit hel nöjd med dem, förutom att jag "råkade" ha sönder bakhjulet. Det var näämligen så att jag hoppade upp på en sak och råkade få lite mkt genomslag så det försvann lite bromsyta. Sen igår kör jag faktiskt bara med spinergyframhjul.

För att återkomma till ämnet, så har jag för mig att sönke visste nåt säätt man skulle kunna göra om det till fixed, men det var inget han hade prövat dock

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 12 Aug 2008 10:40

Sönke sitter som zacster säger på ett par spinergy hjul där det bakre hjulet var fixerat med en surly fixxer dvs på shimano body, dock så var hjulet defekt.

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Post by Sönke » 12 Aug 2008 10:58

Som sagt jag har inte kunnat testa bakhjulet men det verkar funka med Surlys kit. Har kört en hel del med framhjulet och det håller än så länge., och jag är dessutom inte den lättaste killen.

Slänger in en länk till en kille som fixerat sitt Spinergy-hjul och dokumenterat det hela. .http://www.fixedgeargallery.com/resources/stevens/

magnus gustafsson
Posts: 63
Joined: 27 Mar 2008 22:44
Location: Hägersten/Stockholm
Contact:

Post by magnus gustafsson » 12 Aug 2008 11:47

jag tävlade på ett par spinergyhjul på landsväg 2 säsonger. de höll finfint, aldrig några problem, ända tills en kille körde in i bakhjulet i typ 60 knyck och en eker lossnade...
jag har en kompis som har ett gäng spinergyhjul till salu om någon är intresserad. både fram och bak, anpassade för 10delad campakasset. pma för bilder och mer info.

Post Reply