Mitt försök på timmen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 06 Aug 2010 12:34

film tajm

Kannibalens rekord


User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 06 Aug 2010 12:53

Tja igen chrobin!
Blev bra taggad av din tråd sist jag skrev så jag tog och gav mig an timmen imorse.

Ville inte ta någon focus från dig eller så men jag antog att någon annan hade testat före nästa sommar.

Iaf tips till dig. Va van och sitta på sadlen, hitta något att tänka på förutom att trampa och andas. Annars är en timme jävligt lång... Ladda med vatten och rejält med mat kvällen och morgonen innan.

Med utväxlingen 45/18 lyckades jag komma 36152,7m. 190 varv + 33 m.

Banan är 190,108m om du inte skrivit det än.
WarHeadCouriers

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Mitt försök på timmen.

Post by snusmumriken » 06 Aug 2010 12:59

Hur skulle det funka att cykla med ipod? En timmes musik som hjälper en hålla takten och möjligheten att lyssna på en "powerlåt" när det börjar gå segt :)

Vet att många långdistanslöpare brukar köra med musik!

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 06 Aug 2010 13:06

Kul Batman!! Bra kört och tack för tipsen. Då slog du Henri Desgranges rekord på 35325m från 1893.

Vad tyckte du var jobbigast?

Det är ju bara roligt om folk blir peppade och vill testa eller utmana. Får satsa på en svensk tim duell ála Boardman Obree.

En annan svensk som kört timmen.
Tack Indurain!

Image

Image

Image

Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 06 Aug 2010 13:28

Batman wrote:...
Med utväxlingen 45/18 lyckades jag komma 36152,7m. 190 varv + 33 m.
...
Coolt! Jag kom 35350 meter i Århus (333m, utomhus). Jag körde 49/15. Det var för tung växel för mig.

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 06 Aug 2010 21:28

ArvidSvensson wrote:
Batman wrote:...
Med utväxlingen 45/18 lyckades jag komma 36152,7m. 190 varv + 33 m.
...
Coolt! Jag kom 35350 meter i Århus (333m, utomhus). Jag körde 49/15. Det var för tung växel för mig.
Nu skrev jag allt fel. Utväxling på 48/15. Skulle nog kunna kört på 50/15 men vet ju iofs inte hur det hade gått men tycker det kändes som att något tyngre hade jag kunnat trampa,. Sen har vi ju ett tempo styre och disk hjul för att förbättra tiden och framför allt formen...

Första 20 gick snabbt. Klart sinne. Andra 20 eller från 30-40 min gick seeeeegt. Börja tänka mkt på tiden och varven. Början på de sista 20 va långsamma oxå sen med kvarten kvar va det bara att hålla blicken och pinna på. Med ont i arslet som fan och en bort domnad höger hand va det inte mkt att be för.
vi la upp det så att försöka köra 90% första 20, 95% andra 20% och sen bara mata på. Mina snabbaste varv blev faktiskt oxå dom sista.

När jag väl hoppat av hojjen stod jag still, kunde inte gå en dm änns.
Försökte stretcha men det gjorde för ont, satte mig till slut på hojjen igen och trampa sakta sakta och fick igång rörligheten igen.
WarHeadCouriers

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 06 Aug 2010 21:45

Min iphone streakar...

Men iofs kommer jag inte på riktigt vad mer jag hade att skriva.

Kanske med angående att ha iPod är inte att rekomendera då folket vid sidan som sköter tiden meddelar hur du ligger till mot ditt mål. Dvs om du är upp eller ner. Jag hade satt som mål 35km/h och va över mina 90% på första 20. Och fick då veta att om det kändes bra för mig bara va det bara att hålla sig där.

Jag antar att du gör det mest för dig själv och då är det fett coolt att du gör din egen cykel (det är det vilket fall som helst) men enligt uci gäller massa regler på hojjen man gör timmen med. Exempelvis att hjulet ska ha minst 16 ekrar och Max 32. Jaja nu börjar det bli sent.

Kommer det fler ban läger så försök att boka in ett du oxå. Jag är riktigt nöjd och har lärt mig mkt.
Glöm inte glasögon för vinden.

God natt

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 06 Aug 2010 23:13

Jag hade duggregn och blåsigt. Jag hade ganska bekväm kadens i början och körde ~38-39 knyck men jag kunde inte hålla farten när det blev blåsigt.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Andye » 07 Aug 2010 10:18

Batman wrote: Jag antar att du gör det mest för dig själv och då är det fett coolt att du gör din egen cykel (det är det vilket fall som helst) men enligt uci gäller massa regler på hojjen man gör timmen med. Exempelvis att hjulet ska ha minst 16 ekrar och Max 32. Jaja nu börjar det bli sent.

God natt
Finns ju det riktiga timrekordet där man måste ha en cykel som faller inom ramarna för den cykeln som Eddy Merckx hade samt Best Human Effort eller UCI "Absolute" hour record där man får ha en cykel som faller inom UCI regelverkets vanliga ramar.

Är så otroligt peppad på att åka ner och hejja på dig Chrobin sen när det ska bära av och att det går riktigt riktigt fort.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Speedman » 07 Aug 2010 11:02

chrobin wrote:Härligt Petter!! Jätte tack för den posten. Mycket intressant.

Ska självklart ha ett genomtänkt kostprogram. Själet till att jag inte redan börjat är att jag vill ta ett steg i taget för att minimera risken att jag kroknar och lägger av.
Behöver absolut gå ner lite i vikt. Det ännda jag gjort hittills med kosten är att dra ner och ta bort det allra onyttigaste, typ läsk godis och dragit ner på intaget kolhydrater.

Men nästa vecka börjar jag med en mer planerad kost.
Hur funkar det här med deffning. Hur länge gör man det?

Här har ni några rekord frukostar:

Merckx: Rostade mackor med nån bredbar ost från Belgien

Obree: Rostade mackor med marmelad

Moser: Frukt, honung, citrus frukt pulver med extra C vitamin, tre teskedar wheat gem, hasselnötter, två glas frukt juice, 10g frukt pulver, 50g ris blandning med extra honung och 500ml electrolyte dricka

Då vet vi alla vad Ronny äter till frukost....

Hur försöket än går kommer jag vara in min livs form nästa sommar.

/ChRobin
Helt klart bra att inte ta allt på en gång. Träningen är ju viktigast. Och när du väl har en slipad rutin på den och fått lite mer statistik på dina förbättringar så är det så småningom dags. Att börja boosta med planerad kost. Det är ju roligare och bättre om du kan se en resultathöjning genom förändringen av din kost.

Deffningsprogrammet ser sjukt snålt ut. Men jag kan säga att jag var mätt hela tiden.
Det är faktiskt 7st mål mat, som dessutom intas ca var tredje timme.

Jag körde deffprogrammet i 6veckor. Gick ned 6kg varav ca 4,5kg rent fett.
Jag åt oftast proteindrink med havregryn till både frukost och båda mellanmålen.
Bara att lägga tveksamheter åt sidan och köra på som en robot. "Känna efter" vad som "känns bra" kan man göra efter deffen. Hoppa på tåget bara, sen kliver man av lättare med fina resultat. Voila!

Ako själv deffar själv i 3veckor och tränar då 3ggr om dagen. Går då ned ca 6kg.
Morgonpromenad innan frukost.
Intervallträning under dagen
Styrketräning på kvällen.

Han föreslog att jag skulle köra lite längre eftersom inte jag kan träna lika ofta. Man har ju en del annat att göra också :-)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 07 Aug 2010 11:19

Speedman wrote:matlista
Tjena Speedman!

De här proteindrinkarna, kan man ersätta dem med något från mataffären?

:)

/Fredde

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 07 Aug 2010 11:35

fredde.se wrote:
Speedman wrote:matlista
Tjena Speedman!

De här proteindrinkarna, kan man ersätta dem med något från mataffären?

:)

/Fredde
+1

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Mitt försök på timmen.

Post by euskadi » 07 Aug 2010 18:10

att helt ersätta går väl inte om du ska deffa också. du får äta större mängder = större kaloriintag

(kravmärkt) kött är det bästa från mataffären. men det finns även whey protein (proteinpulver)gjort på kravmärkta mjölkprodukter. organic grassfeed etc heter det om jag inte minns fel. proteinpulver påverkar inte allergiker (jag själv är känslig mot mjölk) Whey protein är det bästa proteinet. Finns andra på marknaden men kroppen tar upp detta bäst.

ägg innehåller också mycket protein. rekommenderar också helt kravmärkt. de är oftast större också.

kyckling, fisk osv också!

att kravmärkt är så bra är att det är mer nyttigt och lämpar sig bättre för träning. Det går att fördjupa sig inom det där en hel del om nån vill göra det.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Mitt försök på timmen.

Post by euskadi » 07 Aug 2010 18:31

om jag får komma med en input angående styrketräning så är 20reps korrekt i början innan du har lärt dig tekniken. Det är vettigt att lära sig tekniken korrekt, men för träningens skull är färre reps att föredra. När man sedan blivit van vid skivstången lyfter man däremot tunga vikter om man vill förbättra cykelåkningen. man tränar inte flera reps eftersom det liknar uthållighetsträning samt att det drar på sig mjölksyra etc. samt lite andra orsaker. blalba det går att fördjupa sig lite om detta vid senare tillfälle.

säg att du tränar gym 3ggr vecka och bara har 15-20min varje gång att spendera. Då är detta ett tips som du kommer märka funkar redan efter 3veckor:

-dag1 knäböj: 5set /5reps TUNGT
-dag 2 marklyft: 5set/ 1-2 reps obs börja på lätt först och lär dig teknik. jävligt TUNGT!
men som sagt teknik först ock främst!
-dag 3 knäböj: 5set 1-2reps JÄVLIGT TUNGT! du maxar alltså nästan.

med dessa övningar märker du avsevärt förbättrat tryck i pedalerna och således blir det genast lite lättare att hålla farten på cykeln.

knäböjen ska vara med skivstång. INTE i maskin eller hjälpställning. Man ska gå riktigt orderntligt långt ner. nästan så rumpan går ner i backen. annars är det närmast ingen idé. då bär man istället fokusera på rörlighetsträning. Att vara rörlig i höften är även viktigt för cyklister för korrekt teknik. Värk beror ofta på dålig rörlighet (men mer om detta går att fördjupa sig massor i vid nåt annat tillfälle)

jag kan hjälpa dig och visa dig om du skulle vara osäker på att lyfta skivstång. jag är verkligen ingen tyngdlyftarexpert men dessa två övningar är inte jättekomplicerade..

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 07 Aug 2010 20:15

euskadi wrote:...
proteinpulver påverkar inte allergiker (jag själv är känslig mot mjölk) Whey protein är det bästa proteinet.
...
Hoppla! Här måste jag avbryta lite känner jag (sorry chrobin för trådkladdet men detta kan vara farligt). Det är skillnad på allergi och överkänslighet. Man är allergiskt mot komjölksprotein och överkänslig mot laktos (mjölksocker). "Whey protein" (vassleprotein, biprodukt från ostindustrin) är direkt dåligt att stoppa i sig om man är allergisk mot mjölk. Det är liksom ett koncentrat av det protein som man är allergisk mot. Är man däremot överkänslig mot mjölk är det ingen fara eftersom laktosen är bortplockad och ersatt med diverse sötningsmedel. De spår av laktos som finns kvar är ingen fara eftersom överkänsliga klarar en viss nivå innan besvären uppstår.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by svennelainen » 08 Aug 2010 03:13

Sen har jag en hel del åsikter om tunga reps som träning och djupa knäböj, men det kan man fördjupa sig i om man vill.

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 08 Aug 2010 12:19

Det är det här det handlar om. Det tycker ivarjefall Obree
Isaac Newton's tre rörelse lagar

1: En kropp utan yttre kraftpåverkan förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig, rätlinjig rörelse.

2: Ändringen per tidsenhet av en kropps rörelsemängd är proportionell mot den verkande kraften och ligger i dennas riktning.

3: Mot varje kraft svarar en annan lika stor och motsatt riktad kraft, så att de ömsesidigt mellan två kroppar verkande krafterna alltid är lika stora och motsatt riktade.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Speedman » 08 Aug 2010 13:35

fredde.se wrote:
Speedman wrote:matlista
Tjena Speedman!

De här proteindrinkarna, kan man ersätta dem med något från mataffären?

:)

/Fredde
Jajamensan!
Som du kan se i listan finns det 6st alternativ till drinken + 1/2dl havregryn.

Här är en favorit:
http://www.arla.se/default____17797.asp ... item=17304" onclick="window.open(this.href);return false;

Det svåra är att ha med sig all mat om man reser mycket, som jag gör.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Speedman » 08 Aug 2010 13:44

This is the whey to buy:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artik ... orkop-8-kg" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Mitt försök på timmen.

Post by snarkus » 08 Aug 2010 22:58

Med all respekt - låt inte det här bli för akademiskt bara! Det absolut viktigaste är att du cyklar så mycket och ofta du bara kan. Då blir du starkare, du lär dig trampa effektivt, du vänjer dig vid att sitta på cykeln, och du lär känna din kropp och dess begränsningar (som du sedan tänjer på ;) ).

Klassiskt träningsupplägg för tävlingscyklister är att samla mil (eller timmar) på distansintensitet (snacketempo) från november ungefär*, och från nyår komplettera med mer och mer intervallträning på inomhuscykel och så fort våren kommer fartträning utomhus.

*.. redan här kan det vara bra att lägga in några "medium"-intervaller, dvs kring 20 minuter precis under mjölksyratröskel.

Post Reply