Byggtråd: Min Obree cykel
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Hur har jag kunnat missa den här tråden?? Sjuukt inspirerande Chrobin! Cykeln kommer bli off the hook!
SOLAFIX
BLB
BLB
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Chrobin, jag rekommenderar att du monterar in dessa lager i hjulen...dessa lager
slutar inte att snurra.
SKF Energy Efficient (E2) deep groove ball bearings.
These bearings belong to SKF E2 performance class family, providing:
– optimized internal geometry for reduced friction
– a shield on both sides to protect the friction-reducing features
– new cage design
– unique lubricant
Example for the reduced frictional moment
The diagram illustrates the effectiveness of SKF Energy Efficient deep groove ball bearings as example in a 3 kW electric motor. In this example, the motor was equipped with standard SKF deep groove ball bearings and later with SKF E2 bearings. The free running time after the power was switched off was measured. With SKF E2 bearings, the free running time was about 50% longer.
Bearings with shields
SKF Energy Efficient deep groove ball bearings are fitted on both sides with a shield made of sheet steel, as standard. The bearings are filled with a special low-noise, low-friction SKF grease (table). The grease fill is not identified in the bearing designation. The quantity of grease fills some 25 to 35% of the free space in the bearing. The bearings are lubricated for life and are maintenance-free. They should not be washed or heated to temperatures above 80 °C. Shielded bearings are primarily intended for applications where the inner ring rotates. If the outer ring rotates, there is a risk that the grease will leak from the bearing at high speeds.
återförsäljare:
http://www.momentum-industrial.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
slutar inte att snurra.
SKF Energy Efficient (E2) deep groove ball bearings.
These bearings belong to SKF E2 performance class family, providing:
– optimized internal geometry for reduced friction
– a shield on both sides to protect the friction-reducing features
– new cage design
– unique lubricant
Example for the reduced frictional moment
The diagram illustrates the effectiveness of SKF Energy Efficient deep groove ball bearings as example in a 3 kW electric motor. In this example, the motor was equipped with standard SKF deep groove ball bearings and later with SKF E2 bearings. The free running time after the power was switched off was measured. With SKF E2 bearings, the free running time was about 50% longer.
Bearings with shields
SKF Energy Efficient deep groove ball bearings are fitted on both sides with a shield made of sheet steel, as standard. The bearings are filled with a special low-noise, low-friction SKF grease (table). The grease fill is not identified in the bearing designation. The quantity of grease fills some 25 to 35% of the free space in the bearing. The bearings are lubricated for life and are maintenance-free. They should not be washed or heated to temperatures above 80 °C. Shielded bearings are primarily intended for applications where the inner ring rotates. If the outer ring rotates, there is a risk that the grease will leak from the bearing at high speeds.
återförsäljare:
http://www.momentum-industrial.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rule #242 - More is good ... all is better.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Indurain wrote:Chrobin, jag rekommenderar att du monterar in dessa lager i hjulen...dessa lager
slutar inte att snurra.
...
Får mig att tänka på detta klipp.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Det är väl sådana skf lager som sitter i våra Takhions som styrlager? Inte undra på att barspinsen blir så otroligt långa.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Fina grejer, men kan Phil Wood-lagren i klippet verkligen vara ordentligt infettade och justerade?
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Troligtvis är dom tomma på fett, det låter onekligen så. Mitt gamla campastyrlager spinner i liknande fasong utan fett eller spänning.waldner wrote:Fina grejer, men kan Phil Wood-lagren i klippet verkligen vara ordentligt infettade och justerade?
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Tidigare har ju Chrobin även blivit uppmärksammad på div utländska fg-bloggar..men det dröjer nog inte länge tills han återigen står i fokus..Viggen wrote:Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Precis det jag menade med "Prolly" aka Prollyisnotprobably, där var ju både Porteur:en och tempohojen på tapeten, så jag tror du missade min referens bara.Nomis wrote:Tidigare har ju Chrobin även blivit uppmärksammad på div utländska fg-bloggar..men det dröjer nog inte länge tills han återigen står i fokus..Viggen wrote:Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
Men visst är det så att Chrobin kommer dyka upp på fler ställen igen
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Viggen wrote:Precis det jag menade med "Prolly" aka Prollyisnotprobably, där var ju både Porteur:en och tempohojen på tapeten, så jag tror du missade min referens bara.Nomis wrote:Tidigare har ju Chrobin även blivit uppmärksammad på div utländska fg-bloggar..men det dröjer nog inte länge tills han återigen står i fokus..Viggen wrote:Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
Men visst är det så att Chrobin kommer dyka upp på fler ställen igen
Missade är bara förnamnet!
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
skit i det, köp look keo pedaler, skruva justeringsskruven i botten, klart.
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
observera de nedslipade mavic vevarna det pga. mavics höga Q-factor.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Nej nej, bygget har inte stannat av.
Inväntar ett gäng delar innan själva plastningen kan börja. Så håll ut.
Men så länge fick jag låna ett fräs-stål av Mange 48/16 som jag ska ha för att falsa det 38mm stora hålet till vevlagret.
Fick också ett paket med lite nya kullager. Gick efter den enkla metoden att dyrast måste vara bäst. Men kommer nog slå till på två par av dom där som Indurain tipsade om som jag har till race day.
Inväntar ett gäng delar innan själva plastningen kan börja. Så håll ut.
Men så länge fick jag låna ett fräs-stål av Mange 48/16 som jag ska ha för att falsa det 38mm stora hålet till vevlagret.
Fick också ett paket med lite nya kullager. Gick efter den enkla metoden att dyrast måste vara bäst. Men kommer nog slå till på två par av dom där som Indurain tipsade om som jag har till race day.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
-Jag går ner i källare och täljer lite på min cykel
Ja, det har min fru fått höra ett antal gånger nu. Men det är precis vad jag har gjort. Täljt fram en så aerodynamisk profil som möjligt. Många har frågat hur jag tänker angående just aero. Jag har ingen mer vetenskaplig metod än att formen ska klyva luften. Lyft molekylerna att smidigt glida fram över ramen. Nu är ju aerodynamik lite mer komplicerat men jag håller mig till den grundläggande dropp modellen. Aero bygger ju mycket på släppet. På runda rör bildas det virvlar bakom röret som "suger" kvar. Men dropp formen "släpper" ifrån sig luften. Mycket enkelt förklarat.
Och att jag vill ha den så smal som möjligt är ju bara för att ytan som frontar med lyften ska vara så liten som möjligt.
Sen har jag fixat lite med gaffeln.
Började med att kombinera träning och bygge genom att såga ut en bit alu med en bågfil. Helvete vad jobbigt det va.
Den här alu biten kommer plastas fast i gaffeln, sen borras och gängas ett hål för framaxeln .
Sen har jag börjat finlira lite med dropoutsen. Det kommer bli en specialare här också. Kommer köra utan dom vanliga spåren. Utan här kommer det bara borras ett hål på vardera sida där hjulet kommer monteras i. Så jag kommer alltså aldrig kunna justera kedjespänninge genom att flytta hjulet. Utan det kommer jag få göra med kedjelängen. Och här ska ju inte kedjan vara sådär spänd som när man kör i stan utan den ska hänga som en gardin.
Ja, det har min fru fått höra ett antal gånger nu. Men det är precis vad jag har gjort. Täljt fram en så aerodynamisk profil som möjligt. Många har frågat hur jag tänker angående just aero. Jag har ingen mer vetenskaplig metod än att formen ska klyva luften. Lyft molekylerna att smidigt glida fram över ramen. Nu är ju aerodynamik lite mer komplicerat men jag håller mig till den grundläggande dropp modellen. Aero bygger ju mycket på släppet. På runda rör bildas det virvlar bakom röret som "suger" kvar. Men dropp formen "släpper" ifrån sig luften. Mycket enkelt förklarat.
Och att jag vill ha den så smal som möjligt är ju bara för att ytan som frontar med lyften ska vara så liten som möjligt.
Sen har jag fixat lite med gaffeln.
Började med att kombinera träning och bygge genom att såga ut en bit alu med en bågfil. Helvete vad jobbigt det va.
Den här alu biten kommer plastas fast i gaffeln, sen borras och gängas ett hål för framaxeln .
Sen har jag börjat finlira lite med dropoutsen. Det kommer bli en specialare här också. Kommer köra utan dom vanliga spåren. Utan här kommer det bara borras ett hål på vardera sida där hjulet kommer monteras i. Så jag kommer alltså aldrig kunna justera kedjespänninge genom att flytta hjulet. Utan det kommer jag få göra med kedjelängen. Och här ska ju inte kedjan vara sådär spänd som när man kör i stan utan den ska hänga som en gardin.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Riktigt spännande!
Du kan kolla in Ridley och se vad dom gör. Några utav världens med aerodynamiska cyklar finns i deras lager så skit är det inte.
Speciellt gaffeln är intressant. Men kolla även in färgen. Precis efter luften har kluvits så har man en skrovlig yta som tar "sönder" luften. Mycket speciellt men det ger tydligen 4%
Det finns en Ridley ram på cycling för inspektion.
Du kan kolla in Ridley och se vad dom gör. Några utav världens med aerodynamiska cyklar finns i deras lager så skit är det inte.
Speciellt gaffeln är intressant. Men kolla även in färgen. Precis efter luften har kluvits så har man en skrovlig yta som tar "sönder" luften. Mycket speciellt men det ger tydligen 4%
Det finns en Ridley ram på cycling för inspektion.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Magic-gearing brukar vara ett jädra meck att få till. Du ska inte göra några utbytbara insatser med hålet lite lite off-set som du bara kan bulta på?
/Fredde
/Fredde
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
En generell aerodynamisk regel för minsta friktion är en tredjedel. Den bredaste delen av kordan ska vara en tredjedel av kordans totala längd från fronten. Till och med fallande vattendroppar följer den regeln.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Hård kille på hård cykel.
Den tunna bergcyklisten Tony Romingers cykel som han slog eller snarare krossade Miguel Indurain's rekord med. Han tog rekordet med 800m!!
Senare tog han och slog sitt eget rekord (filmen).
Den enda som har cyklat längre på timmen är Boardman. Sen fick UCI nog.
Det coola med Romingers rekord cykel (eller cyklar) är att dom inte ser ut som några rymdskepp, inte gjorda i kolfiber eller andra dumheter.
Sen spårade det ur. Dert var tänkt att Rominger skulle göra ytterligare ett försök
och då på ett rymdskepp vid namn Colnago C42.(framklingar är en 62t!!) Men nu hade UCI fått nog och satte stopp för sånnahär dumheter....
Den tunna bergcyklisten Tony Romingers cykel som han slog eller snarare krossade Miguel Indurain's rekord med. Han tog rekordet med 800m!!
Senare tog han och slog sitt eget rekord (filmen).
Den enda som har cyklat längre på timmen är Boardman. Sen fick UCI nog.
Det coola med Romingers rekord cykel (eller cyklar) är att dom inte ser ut som några rymdskepp, inte gjorda i kolfiber eller andra dumheter.
Sen spårade det ur. Dert var tänkt att Rominger skulle göra ytterligare ett försök
och då på ett rymdskepp vid namn Colnago C42.(framklingar är en 62t!!) Men nu hade UCI fått nog och satte stopp för sånnahär dumheter....
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
glöm look pedaler...
Det är Vista magic X som gäller!
Det är Vista magic X som gäller!