Dags för ny tävlingsklass?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Dags för ny tävlingsklass?

Post by pärspektiv » 06 Apr 2010 15:07

Jag är ny i detta forum, har inte hunnit läsa igenom allt, och ber därför om ursäkt för eventuell upprepning av gamla ämnen. Så till saken:
Jag besökte en av ortens cykelbutiker. Som gammal tävlingscyklist kan jag inte låta bli att kika lite på hojarna där. De är fina, men prislappen för en tävlingscykel börjar någonstans runt 25 000kr. Någon övre gräns tycks inte finnas. Dyrast i butiken var dock en tempohoj för 97 000. Jag känner att det börjar bli lite löjligt. Jag skulle vilja se en ny tävlingsklass, med strikta regler på materialet, för att hålla nere priset på en cykel, och på så sätt öppna sporten för den breda massan. Exempelvis såhär: Stålram, fast utväxling, låga fälgar, minst 32 ekrar. Kompositmaterial bannlysta.
Med dessa regler skulle man för 5000kr kunna köpa sig en högst konkurrenskraftig cykel. För att komma upp till 10 000 skulle man få anstränga sig rejält i prylletandet.
Vad tror ni om detta? Finns det intresse här på forumet? Jag har även en del idéer om tävlingsformer som jag tror skulle lyfta intresset för cykelsporten.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by jp » 06 Apr 2010 15:22

10 000 kr kommer man upp i utan någon vidare ansträngning skulle jag vilja påstå.
Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by ArvidSvensson » 06 Apr 2010 15:42

Kör folkrace med cykel rakt av! Cykeln måste vara till försäljning för 6500:- för att få ställa upp. Maxhastighet på 80 km/h och hjälmtvång. I'm in!

Edit: Välkommen hit förresten!

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by pärspektiv » 06 Apr 2010 16:24

Jo, 10 000 kanske inte är så svårt... Men det skulle inte göra cykeln nämnvärt snabbare än 5000.
Folkraceliknelsen är bra, tror att det skulle vara något. En annan tanke är att arrangera tävlingar som liknar skidsprinten, med några åkare i varje heat, på korta banor. Då skulle arrangörerna kunna ha några cyklar till utlåning, så att verkligen alla skulle kunna vara med. Publikvänligt också, skulle passa fint en sommarkväll inne i någon stad.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by pärspektiv » 06 Apr 2010 16:33

Tack för välkomnandet förresten, Arvid!
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by Jonatan F » 06 Apr 2010 16:57

Jag, som den fattige studenten jag är, är helt på! :D
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by ArvidSvensson » 06 Apr 2010 17:10

Chrobins "king of skid" (skid som i sladd, inte skidor) är den perfekta tävlingen en sommarkväll i stadsmiljö. Ta sats 200m och sladda så långt du kan. 200m sprint, stillastående start körs givetvis också. Balans alt. slow race på det och sedan lite kokt korv och dricka. Har man ingen cykel är det alltid någon till låns på plats.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by ArvidSvensson » 06 Apr 2010 17:12

...och för att eliminera prylfaktorn kan man köra mot idealtider/sträckor.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by Jonatan F » 06 Apr 2010 17:47

Criterium-racing är väll något liknande, får bara slänga in en paragraf om pris.
Landsvägsrace i stadsmiljö typ.
http://www.urbanvelo.org/issue14/urbanv ... overs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har man inget projekt har man inget liv :)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by euskadi » 06 Apr 2010 18:15

ja en sån tävlingsklass kanske skulle locka den breda motions-massan till att börja tävla. Om det nu skulle vara bättre. jag vet inte... Men loppen måste bli kortare också om man ska göra det ofta. Jag gissar att många vuxna inte kan lägga mer tid än ett spinningpass/gympass tar. Just tiden tror jag också är en faktor till att många ej vill börja tävla.

annars är cykel en prylsport och har dragit till sig prylintresserade personer. Många med fina cyklar tävlar inte ens eller har nån ambition till att tävla. Det är glida och fika som gäller. Kolla bara fredrikshof 'lugna grupp'. Där kan man se dryga miljonen i pengavärde uppställt inför en träning. (Det är aboslut inget fel med det tycker jag utan bara en obeservation).

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by snarkus » 06 Apr 2010 19:25

Man kan inte heller bortse från att det är g0bbar med mer pengar än vett som gör det möjligt för unga, hungriga tävlingscyklister att få bra deals på bra grejer hos sin LBS.

Angående criterium racing så är det samma som i Sverige kallas GP-lopp, dvs ett varvlopp på en kort (ofta 1-2,5 km) bana. En fantastisk "gren" inom cykelsporten som både är sjukt jobbig att delta i och himla rolig att se på som publik eftersom cyklisterna kör förbi fort som fan om och om igen och det händer saker hela tiden. Årligt återkommande lopp går av stapeln i Borås (Mitt i Borås GP), Staffanstorp-Södra Sandby-Eslöv (Skånska GP-veckan), Burseryd (Södra Hestra Sparbanks GP), Malmö (Elisedals GP) och på många andra platser runtom i landet. Kolla in SCFs tävlingskalender för att se om det finns något i din närhet och åk isåfall dit och heja på cyklisterna! (I Malmö kommer i sommar även arrangeras kortbane-SM som ett GP-lopp i närheten av Stadion och Pildammarna, enligt vad jag erfar.)

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by pärspektiv » 06 Apr 2010 19:39

Det är just precis gp-lopp jag tänkt mig... Men inte långt. Kanske bara ett par varv på en enkilometersbana. Man engagerar en pub/sportsbar som sponsor, lägger banan med mål utanför deras uteservering. Först några kvalificeringslopp, sedan åttondel-, kvart-, semi- och finalheat. Cyklar på plats för dem som behöver det. Jag tror inte att detta skulle göra att de "riktiga" cykelklasserna tappade folk, utan snarare tvärtom, i förlängningen.
Publikintresse finns. I Gp-loppet vi körde i Falkenberg för några år sedan stod det tredubbla publikled runt hela 2km-varvet. Torget var fullt vid prisutdelning. Det handlar bara om marknadsföring.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by Busken » 06 Apr 2010 19:44

låter ju typ som en alleycat!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by jon » 06 Apr 2010 20:48

pärspektiv wrote:Exempelvis såhär: Stålram, fast utväxling, låga fälgar, minst 32 ekrar. Kompositmaterial bannlysta.
NJS typ?
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by snarkus » 06 Apr 2010 21:00

jon wrote:
pärspektiv wrote:Exempelvis såhär: Stålram, fast utväxling, låga fälgar, minst 32 ekrar. Kompositmaterial bannlysta.
NJS typ?
Eller Little 500..

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by Hoffen » 06 Apr 2010 21:31

snarkus wrote:
jon wrote:
pärspektiv wrote:Exempelvis såhär: Stålram, fast utväxling, låga fälgar, minst 32 ekrar. Kompositmaterial bannlysta.
NJS typ?
Eller Little 500..
För mig var det timrekordet som först ploppade upp i huvudet.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by Gustav » 06 Apr 2010 22:03

Låt oss kalla det The Urban Quarter.
Image

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by pärspektiv » 07 Apr 2010 06:08

Låt oss kalla det vad man vill... Tror ni att det är en idé värd att gå vidare med? Ska man ligga på cykelförbundet? Eller kanske ta kontakt med mtb-singelspeedarna och se om man kan samköra något?
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by ArvidSvensson » 07 Apr 2010 07:28

pärspektiv wrote:Låt oss kalla det vad man vill... Tror ni att det är en idé värd att gå vidare med? Ska man ligga på cykelförbundet? Eller kanske ta kontakt med mtb-singelspeedarna och se om man kan samköra något?
Blanda in så få cykelförbud, förlåt, förbund som möjligt. Jag kan inte tänka mig något tråkigare än en SCF-sanktionerad fixietävling i stadsmiljö.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by svennelainen » 07 Apr 2010 08:50

ArvidSvensson wrote:
pärspektiv wrote:Låt oss kalla det vad man vill... Tror ni att det är en idé värd att gå vidare med? Ska man ligga på cykelförbundet? Eller kanske ta kontakt med mtb-singelspeedarna och se om man kan samköra något?
Blanda in så få cykelförbud, förlåt, förbund som möjligt. Jag kan inte tänka mig något tråkigare än en SCF-sanktionerad fixietävling i stadsmiljö.
Precis, cykelförbundet har gjort sitt. Jag säger som Busken, vi har ju katten! :)

Post Reply