Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by J2000E » 27 Mar 2010 20:20

Skrev det här för tidigare/andra fritidsintressen men med viss redigering så funkar den på cyklar också. Det är många år sedan men jag har för mig att jag lät mig inspireras av ”The Grasshopper” och jag vet säkert att en nära vän gav mig grundtanken – men mer om det senare.

Texten kan av vissa tolkas sexistiskt och det kan tänkas vara så. Betänk då att kvinnor är smartare än vad vi är och jag återkommer till detta i slutet av texten.


Manual i cykelintresse kontra flickvän.
Det börjar med en cykel. Skriver en (1) cykel. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och berättar för sina kamrater om sin motionskrisande pojkvän. Alla skrattar och allt är gott och väl.

Sedan säger du att du vill ha en cykel till. För att ha en särskild till vinterslasket och en lite mer till sommarsäsongen. Det finns, som du mycket väl själv vet, miljoner anledningar till att ha en till. Även denna cykel brukar partnern acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt.
”Han är väl för söt!?”.

Den tredje cykeln, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du vet själv att det är så) genererar en småsur min och en medellång diskussion om vad pengar bör användas till - ”när ska du använda den?” - ”vad kostade den?” – ”den ser likadan ut som din andra” och så vidare. Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du nog inte är riktigt klok.

Den fjärde cykeln är den svåraste men klarar du den så är du ”hemma”. Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra sätt är att bjuda på god och romantisk middag. Med mycket vin. När rätt stämning infunnit sig så antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att hon är irriterad på dina tre cykelinköp och berättar sedan tårögt om ”det fantastiska erbjudandet”. Du har av en ren slump fått reda på att din drömcykel är till salu för en struntsumma! Den du hela tiden traktat efter men som alltid verkat ouppnåelig – dyr och sällsynt. Du säger att du vet att det är mycket begärt av henne att förstå men om du bara köper denna cykel så kommer du att vara nöjd och glad sedan. Du har så att säga de cyklar du behöver för all framtid.

De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag om att du så fort som möjligt ska försöka göra dig av med en av de andra cyklarna. Fungerar inte heller detta så måste du prostituera dig. Gör vad som helst. Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen – gör vad som helst för denna fjärde cykel. Förutom att den är svårast att få till så är den också den viktigaste ur fortsatt cykelsamlarperspektiv.

Du har nu fyra cyklar (den du eventuellt var tvungen att lova sälja visade sig osäljbar – givetvis). Du har nu lagt grunden till en riktig cykelsamling. Nästa steg är att plocka ned en eller två cyklar i delar - alternativt köpa lite olika hjul/sadlar/vevar/styren. En normal kvinna har mycket svårt att urskilja vilka delar som hör till vilken cykel och hur många delar en cykel faktiskt består av.

Du kan nu köpa en eller ett par cyklar till och så länge du alltid har en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det verkliga antalet hela cyklar.
En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats cykel inne för något arbete. Du kan till och med köpa cyklar och säga att det för en cykelkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.

Vid det här laget har du runt åtta-tio cyklar och har uppnått det perfekta stadiet i förhållandet till din flickvän.

Nu har hon antingen lämnat dig för alltid (vilket är tråkigt) – ELLER så har hon resignerat och betraktar inte längre dina cyklar som individer. Nu är de inte längre ”den svarta, den guldfärgade och så den med lädersadeln” osv. Nu är de ”alla dina cyklar”. Observera – inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i mån av samvete, tid och pengar göra vad du vill. Köpa sälja, byta och leva lyckligt i alla dina dagar.

Jag lovade att återkomma till att kvinnor är smartare än vi (män).

Tänk efter noga. Hur många skor, stövlar och handväskor har din flickvän? Kan du särskilja dem?

Det var en nära vän och kvinna som en gång i tiden lärde mig detta knep. Jag är henne evigt tacksam.

Mvh
J2000E
PS – om admin anser att detta är en användbar text för alla män på siten så klistra den.
PS 2 - vidden av vansinnet och bevis för att det fungerar:
http://www.flickr.com/photos/45306161@N ... 819586755/" onclick="window.open(this.href);return false;
Grön våg för grå man...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by Fredde » 27 Mar 2010 21:09

Ha ha ha grymt bra! :)

/Fredde


User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by gaisan » 27 Mar 2010 22:34

Klockrent. Hur gör man om man har fler än fyra cyklar och är singel då? Exet lämnade mig faktiskt vid fjärde cykeln och nu är jag som sagt redan förbi :)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by pjocke » 28 Mar 2010 09:30

Hahaha, fantastiskt träffsäkert. Jag har inte riktigt lyckats ta mig förbi den magiska fyragränsen än, men när jag höll på som mest med min bilhobby hade jag mycket stor användning av konceptet "fantatiskt erbjudande" som bara var komplett omöjligt och helt oekonomiskt att tacka nej till.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by 48/16 magnus » 28 Mar 2010 09:53

Ambitiöst inlägg JB men jag känner inte alls igen mig i texten, alla ”flickväner” är som tur är inte likadana. Ungefär som alla vi män :wink:

/M

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by Hoffen » 28 Mar 2010 11:41

Woho, jag har fjärde cykeln på ingång och har ännu inte stött på något större motstånd!

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by KvarterenRundt » 28 Mar 2010 12:33

Rolig och bra text!
men.. jag inser nu att jag redan använt delar av taktiken du beskriver..
och ertappar mig själv med att smida planer för fyraspärren...hm vet inte om det är så kul egentligen

två cyklar på väggen i en etta redan, ett projekt gömt bakom en skorsten på vinden, en fincykel i delar minus ramen - vill hitta ram och sätta ihop naturligtvis, plus ett gäng ytterligare delar undanstoppade i garderoben - dom brukar jag sälja av som täckmantel..
och nu, min första bancykel på väg i paket. Den måste jag ha.

vet inte känns ju som att jag inte står för det här om jag måste köra taktik och passa mig, som att det är något ganska så fult. Tänker att jag kanske har kommunicerat dåligt. Vet ju att det finns de här som är mer extrema och har förstående flickvänner..? Eller har dom bara resignerat..

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by torparn » 28 Mar 2010 13:05

Haha... Helt suveränt skrivet. Även jag inser att jag tillämpat denna taktik och tillochmed kört en variant på min flickvän då jag lyckats få henne att "behöva" fyra egna cyklar. :wink:

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by jensrasmus » 28 Mar 2010 13:37

+/-1 skit kul text!

Har hittills bara en "riktig" cykel.
Knepet för mig var att bygga en SS till min flickvän som jag sedan byter bakhjul på när jag ska spela polo. Man kan alltså säga att jag egentligen har två cyklar.
Hon börjar dock(med all rätt) bli skeptisk till att fortsätta låna ut cykeln då den snabbt "patineras" av allt polospelande. Ett mindre bra och kortsiktigt tips för att kunna ha mer en en cykel och samtidigt flickvän.

Vikkar
Posts: 20
Joined: 03 Nov 2009 02:00
Location: Stockholm/Malmö

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by Vikkar » 29 Mar 2010 03:07

J2000E wrote: Tänk efter noga. Hur många skor, stövlar och handväskor har din flickvän? Kan du särskilja dem?
Ehh...jag har trettio par skor...men bara två cyklar...hmm

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by klasolsson » 29 Mar 2010 08:10

Bra tips!

Jag har dock tre ramar på vinden bakom vårt vindsförråd...min sambo vet bara om två av de ramarna. :roll:

En av dom har jag lovat att "sälja". Vi får väl se...

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by hedström » 29 Mar 2010 08:50

Ställer mig lite frågande till att den här texten ligger här utan någon som helst krav på identifikation för att få läsas. Tänk om "våra flickvänner" skulle smygläsa detta forum och komma över taktiken? :roll:
Fast dom kan ju som sagt redan det här med att samla!

Själv har jag fyra cyklar (bmx och damcykel inräknat) och strax över trettio par sneakers... 8)

Dickner
Posts: 30
Joined: 04 Aug 2009 08:48
Location: Jönköping
Contact:

Re: Hur man samlar cyklar (eller vad varje man bör veta)

Post by Dickner » 29 Mar 2010 08:58

Vad är en flickvän?
Hjälm är för töntar – och oss som vet att nästa vurpa är runt nästa krök!

Post Reply