Carb BOOM! energy gel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Carb BOOM! energy gel

Post by pjocke » 22 Feb 2010 22:23

Jag har förstått att gel och elektrolyter är bra när man ska cykla långt och tungt. Är det någon av er som prova Carb BOOM! energy gel? Jag tycker det låter som en himla mysig produkt, eftersom den inte innehåller några artificiella ingredienser, är vegansk och dessutom innehåller riktig frukt.

http://www.carbboom.com/products/energy_gel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett 24-pack mixade smaker kostar 390:- plus frakt på supplystation.se. Lite sugen på att prova.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Busken » 22 Feb 2010 23:05

Jocke, allt du behöver göra är att knalla in på närmaste netto (finns ju ett där ica malmborgs låg innan i malmö) och köpa dig lite dansk chokladmjölk. Funkar minst lika bra men är mycket godare + att magen tål det. Den är ju inte vegansk då... så där föll det ganska platt

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Sur » 23 Feb 2010 04:41

Jag är allmänt skeptisk till komplement. Ok, vissa kanske smakar gott men den reella effekten tror jag är marginell medan resten är psykosomatisk och på många plan oekonomisk.

Eftersom jag anser att "isdans" ger konståkning dåligt rykte och borde lagföras så fann jag tid att googla lite på de åh så naturliga ingerdienserna och hittade lite kul.

"Ingredients:
Maltodextrin, Filtered Water, Crystalline Fructose, Grapefruit Concentrate, Natural Flavors, Cranberry Concentrate, Potassium Citrate, Sea Salt, Citric Acid, Malic Acid, Natural Caffeine, Potassium Sorbate and Sodium Benzoate (preservatives)."

Potassium Citrate, på svenska, Kaliumcitrat eller E-332 är ett salt av citronsyra eller E-330 som framställs biotekniskt genom att t.ex. melass eller glukos jäses med hjälp av mögelsvampar. Kanske inte så farligt men tar lite udden av den naturliga upplevelsen hemsidan planterar i mitt huvud.

Vidare visar det sig att; Crystalline fructose + värme + ljus + lagringstid + Sodium benzoate = Bensen. Säkerligen blir det inte bensen bara sådär, men å andra sidan så låter det ju också lite, sådär.

Extra kittlande är den "oskyldiga" crystalline fructose, på svenska isoglukos, inom industrin kallad HFCS (High-fructose corn syrup). Den svenska wikisidan på isoglukos gav inte mycket information men just precis vad jag behövde för att föra raljerandet vidare, nämligen att;

"I mitten av 1980-talet gick både Coca-cola och Pepsi över till att använda isoglukos istället för sackaros (vanligt socker) på den nordamerikanska marknaden".
Image
Grafen visar utbredningen av child obesity.

Och idag är det väl få förutom typ tobaksbolag, trombinkramare och producenterna själva som motsäger sig den annars vedertagna korrelationen mellan HFCS, fetma och typ 2-diabetes (tidigare i folkmun kallad åldersdiabetes) hos barn.

Yes! Inte OT :D

Slutligen så är denna vara inte kosher(?), kanske kostar det högar av pengar att få en kosherstämpel? T.o.m.
Image
är ju kosher.

EDIT: Köp en mixerstav och gör en juste kraftgegga på precis det du gillar istället, då får du säkerligen pengar över till att köpa något fint i sommar med!
Last edited by Sur on 23 Feb 2010 15:43, edited 1 time in total.
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Gustav » 23 Feb 2010 06:20

Visst medhåll från mig.

Fructose corn syrup surfade jag själv för bara några dagar sedan. Det har lobbats ganska bra för detta ämne som substitut för socker. Glatt skrivs det "Sugar Free!" på förpackningarna här i USA när det i verkligheten fungerar precis som socker i kroppen.
Image

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by 48/16 magnus » 23 Feb 2010 23:10

Det var ett rejält och bra inlägg sur.

Att cykla länge är ju en sorts kroppsarbete. Men när man utför andra kroppsarbeten skulle man aldrig komma på tanken att bara äta saft och kakor (läs sportdryck och energibars). Jag tror på att äta lite mer fett och proteiner och inte bara kolhydrater.
Jag mår i alla fall mycket bättre om jag får i mig lite varierat även när jag cyklar länge.
Buskens chokladmjölk är nog bra tänkt. Men en del sånna där produkter innehåller så mycket konserveringsmedel att det håller sig i flera månader, det får mig att bli lite misstänksam.
Ibland har jag fått för mig att jag kan cykla hur långt som helst om jag bara får en smörgås med Lantpaté, lite kaffe och lite öl då och då :wink:

/M

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by ArvidSvensson » 23 Feb 2010 23:44

48/16 magnus wrote:Buskens chokladmjölk är nog bra tänkt.

Jag har för mig att just mjölk/fil/yoghurt/etc är dåligt att hinka i sig under anstränging. Någonting med nedbrytning av mjölksockret som inte går så bra under adrenalinpåslag eller vad det var. Minns inte riktigt men jag fick tipset att inte käka allt för mycket mjölkprodukter innan t.ex. Finnmarksturen...
48/16 magnus wrote:Ibland har jag fått för mig att jag kan cykla hur långt som helst om jag bara får en smörgås med Lantpaté, lite kaffe och lite öl då och då :wink:
..så just innan Finnmarksturen käkade jag en massa mackor med böcklingpastej istället och klarade mig fram ett dike intill första vätskedepån. Full fart på magen och bibs är spännande. Laddade om med bananer och körde till målet utan vidare problem.

Men på tal om gel; jag tjuvsmakade på lite överbliven kolasås efter ett barnkalas i helgen och en 350g tub i ryggfickan på vättern kan nog funka. God som f-n.
Image
Innehåll Kolasås. Glukossirap-fruktossirap (från vete), socker, vatten, skummjölkspulver, vegetabiliskt fett, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromer (bl.a. vanillin), konserveringsmedel (kaliumsorbat).
68% kolhydrater varav typ allt är sockerarter. 1400KJ/100g. 5% fett så att man inte tunnar ur för mycket.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Ronny » 24 Feb 2010 00:16

Personligen mår jag av gel och liknande grejs. Får ont i magen och har äckel känslor. Likväl har jag testat när nya saker har kommit (duggar tätt) men med samma resultat varje gång. Tar bara med mig mat vid träning över 2timmar.
Inget går väl upp mot att ha 5-6 bananer liggande i bakfickorna i stekheta solen under långturer. De smakar bra och bli mjuka och lätta att dra i sig. Dricker aldrig annat än vatten. Visst är gel och liknande bekvämt att ha med sig och kanske det är den enda fördelen.
Мясо это убийство

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Busken » 24 Feb 2010 00:22

Rent generellt så skall man akta sig för att käka för mycket fruktsocker då magen inte pallar att bryta ner det under fysisk aktivitet. En dag på jobbet så käkade jag 4 äpplen, 5 bananer och 3 päron till lunch, jag fick total knas i kistan efter det. Gjorde ont som FAN, låg uppe och vred mig hela natten, otäckt!

Nu cyklar jag ju mycket nästan varje dag, vilket gör att man äter ganska mycket rent generellt. Men en dag börjar med gröt (dinkel eller havregryn beroende på humör), i gröten slänger jag ner ett äpple och den kryddas sedan med kanel. Mängd på gröt ligger runt 3 dl havre/dinkel och sen dubbla mängden vatten. Personligen kräver jag MINST 2 koppar kaffe på det. Då kroppen är långsam så är ju frukosten det du gör av med mot slutet av dagen/efter arbetsdagen, och det du kör på är det du åt dagen innan (lite förenklat så där). Men börjar blodsockret tryta så är det choklad som gäller, antingen i mjölkdrycksform eller i kaka. Helst ren choklad med lite nötter i, snickers och liknande funkar med, men är inte lika gott om du frågar mig. Jägarblandning är även utmärkt, alltså lite blandade nötter och russin, fungerar fin fint att köra på! Men rent generellt så kan man väl säga att det handlar mer om välmående än prestation, för till syvende och sist så kan man ändå pressa ur sig så otroligt mycket mer än vad man tror. I alla fall när vi snackar lagomcykling.

De mer "högteknologiska" energidryckerna som tex vitargo har väl en kliniskt bevisad effekt och tillför säkert kroppen mineral och annat som man svettar ur sig under ett par timmars hårt hojjande. Jag hade någon påse vitargo kvar i väskan från retarden, dom använde jag på jobbet i typ en vecka. Men jag kan inte säga att det verkligen gav någon större skillnad.

Ska man ge sig ut å cykla längre sträckor är det ju viktigt att äta lite, men ofta. Kroppen tillgodogör sig inte näring lika bra när den arbetar, så att vräka i sig stora mängder under tiden hjälper inte mycket. Jag tror dock att man ska prova sig fram till något man själv gillar. Mackor med avocado, keso och tomat är en av mina absoluta favvisar. Kokt ägg på mackan och mycket sallad + tomat är också riktigt bra! Kött tycker jag ofta blir lite för tungt i magen. Och så chokladmjölken, den får vi inte glömma!

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Sur » 24 Feb 2010 00:23

När jag tipsade om att mixa grejer så skämtade jag inte, det är hur bra som helst! Jag kan inte äta en tugga på morgonen utan att det bara växer i munnen. Jag kan däremot halsa kaffe och juice. När jag hade ett mycket fysiskt krävande jobb för några år sedan var jag tvungen att ta tag i detta och tänkte att man borde ju lika gärna kunna dricka den där hiskeliga gröttallriken. Nu kör jag det dagligen.

Jag brukar ha havregryn, mjölk och ett ägg som bas och sedan kasta i all världens härligheter. Det är toppen! En favorit är ovanstående bas, färska äpplen, äppelmos och kanel.
På morgonen kan det lätt bli snabbkaffe, kakao, kanske en banan och lite nötter.

Havregrynet kan varieras med knäckebröd, müsli eller liknande rejäl basprodukt.

Det går även helt fantastisk att skippa mjölken och köra med t.ex. en juice istället.

Jag lovar att du kan mixa ihop en oslagbar kraftbomb helt själv.
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by eodd » 24 Feb 2010 08:00

Det var nått cykelteam, minns inte vilket, som kokte sushiris där de sedan blandade ner allt möjligt, nötter, frukt, socker eller choklad don efter person. Det blandade riset formade de sedan till bollar som de slog in i folie och hade i ryggfickorna. Good shit enligt cyklisterna själva.

Det blir ju förövrigt helt veganskt Pjocke. För ris har väl inte känslor?
http://www.budboys.se" onclick="window.open(this.href);return false;

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by kajli » 24 Feb 2010 14:16

eodd wrote:Det var nått cykelteam, minns inte vilket, som kokte sushiris där de sedan blandade ner allt möjligt, nötter, frukt, socker eller choklad don efter person. Det blandade riset formade de sedan till bollar som de slog in i folie och hade i ryggfickorna. Good shit enligt cyklisterna själva.

Det blir ju förövrigt helt veganskt Pjocke. För ris har väl inte känslor?
Japanerna gör ju onigiri, risbollar med allt möjligt i. Går att äta varma eller kalla, som frukost, lunch, middag, mellamål, efterrätt eller godis. Lätta att packa, forma och går att äta med en hand medans man trampar vidare. Lätta att snabbt värma i en micro om man får chansen.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by K-dregg » 24 Feb 2010 15:33

Nöt crème.. fett,socker och nötter.. 10 påsar 20 spänn, och i en väldigt praktisk förpackning..

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Hiwatt » 24 Feb 2010 16:34

Maltodextrin, på valfri brygga-hemma affär. Brukar kosta ca 20- 40SEK kilot. 4 000 KCAL av kolhydrater, blanda det med lite "sportsalt" eller mineralsalt (alltså där man har mer järn, zink etc och mindre natrium) som brukar finnas på konsum, och ngn smaksättare....och du har en sportdrikka...Om man nu hävdar att socker är speciellt nödvändigt för att bränna fett/bli uthållig.

http://www.vinshoppen.se/product_info.p ... cts_id=687" onclick="window.open(this.href);return false;
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Batman » 25 Feb 2010 08:29

Blir det doping tester på girot i år? annars e det väl lika bra med epo?
WarHeadCouriers

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Batman » 25 Feb 2010 08:29

Innan någon hinner kommentera mitt inlägg vill jag bara skriva att det va ett skämt...
WarHeadCouriers

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Fredde » 25 Feb 2010 10:03

Jag tycker Dahlblads Loadex är bra, samma som de hade på Vättern förra året. Det är säkert ungefär samma innehåll som Hiwatt tipsar om men "lite snyggare burk" och sen smakar den riktigt bra - skogshallon. Rätt dryg, jag brukar mixa 0.5dl till en flaska vatten.

För mig funkar inte bara vatten eftersom jag får en jävla huvudvärk efter ett tag och det hänger proportionellt ihop med kroppens svettning. Så nu går det bra att träna bara på vatten men på sommaren är det omöjligt för min del.

Image
Giro-salt

/Fredde

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Carb BOOM! energy gel

Post by Hiwatt » 25 Feb 2010 10:21

EPO och gel, djäla fejkenger doping. "En ryss i röven" brukar jag ta på tävlingsmorgonen, straigvht up - trve diabolic blööd - genom lycran. Sedan, ute på startlinjen, blir det lite asperin/effedrin/koffein piller. Ser ut som Dextrosol så WADA fattar inget. Ibland får jag vintage feeling och kör ner lite affe i vattenflaskan. Körde en del kola förut (brukade hälla det i skrapsår och säga att det var Sulfa för blodkoaguleringen) men kola börjar kännas lite väl kotlettfrilla/kvasi-stek.
The Blood I bleed is Black indeed!

Post Reply