Hjälm!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Hjälm!

Post by andy » 29 May 2008 22:02

Ohoj.

Det här har säkert diskuteras redan men jag hittar ingen tråd.

Jag funderar på hjälm. Har spanat in bmx/skate hjälmar då de är de enda som fåfänga jag skulle kunna sätta på mig. Men vilka är bra. De har en för 200 på stadium som ser OK ut men hur säker är den. Känns meningslöst att något som inte funkar. Så......

Kom med tips :D

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 29 May 2008 22:11

Det finns ju en slags hybrider också, t.ex. Giro Hex eller vissa från Catlike

Image

Image

http://www.giro.com/site/?#/product/cyc ... ntain/hex/
http://www.catlike.es/

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Post by spindelbenen » 29 May 2008 22:34

Jag tror faktiskt inte att du kan hitta en hjälm i Sverige (i en normal butik alltså) som inte är godkänd.
Skillnaderna ligger i märke, vikt, luftgenomströmning osv...
Jag skaffade mig en Bell Faction för några dagar sedan. Ser för jävlig ut i den illgröna färgen men jag hoppas att jag syns.

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 29 May 2008 22:48

Jag hade det lite marigt att hitta en hjälm eftersom jag har ett stort huvud.
Men skam den som ger sig, jag var inte så förtjust i cykelcitys sortiment (de billigare varianterna) och letade efter en kruka åt skate hållet. Skaffade till slut en "Tsg" den kostade fem och en halv hunka (550) på Kalahani i Stockholm (ligger på Östgötagatan) den hade inga blaffiga dekaler heller.
De brukar ha den i vitt och svart.

här är en länk till tillverkarens hemsida (med hjälmarna)
http://ridetsg.com/index.php?cat=c4_bike.html
Den var CE märkt!
såvitt jag vet gör de flesta hjälmtillverkarna (giro t.ex) skate-störtkrukor.

Leta på!
det är en billig försäkring, en spottstyver jämfört med att bli sondmatad.

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 29 May 2008 22:51

Precis som spindelbenen skriver är det viktigt med vikten, och luftgenomströmningen! särskilt nu när det blivit varmare.

den hjälmen jag la vantarna på har fler hål än genomsnitts bräd-hjälmen och små fåror i frigoliten som ska leda luften vidare. Jag tycker det fungerar bra.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 29 May 2008 22:54

Jag letar också hjälm min Bell Dave mirra hjälm är sjuuuuuuuuukt varm , så jag är ute efter en trevlig och lätt hjälm med bra luftgenomströmning .. typ cat eye eller liknande .

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 29 May 2008 23:04

geschwindten wrote: det är en billig försäkring, en spottstyver jämfört med att bli sondmatad.
håller helt och hållet med där. efter att en kompis råkat ut för en olycka i fredags, där han höll ca. 50 knyck och en sjuhelvetes kadens ned för en backe på ekerö och landade på huvudet, så har jag blivit tokigt nojig och funderar på att uppdatera hjälmen även om jag har en bra... ambulanspersonalen hade tydligen sagt att de som kör utan hjälm kan man ta direkt till neurokliniken så de får käka ur slang resten av livet... not so nice!

hjälm rockar!

User avatar
Martin B
Posts: 119
Joined: 11 Feb 2008 20:09
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin B » 30 May 2008 00:00

Ja, efter att en polare vurpade och slog i huvudet med hjälm på bestämde jag mig för att skaffa en hjälm. Fåfängd som jag är var skatehjälm det enda alternativet. Provade en hel del hjälmar på Streetlab i Malmö och de flesta hjälmar blev som en svamp på huvudet. Hittade till slut en Capix som sjönk ner lite mer och var lite plattare än dom andra. Jag är jävligt nöjd med den, sitter som en smäck! Det enda negativa är att den är varm som satan, jag är en person som svettas väldigt mycket så jag blir helt dyngblöt efter en sprint...

Så här ser den ut:

Image

finns även i en variant med skärm:

Image

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 30 May 2008 00:44

Det verkar som ett problem detta med ventilation i skatehjämarna. Jag har dessutom en egen hjälm av hår som ska klämmas in. 14 hål känns även det standard , verkar som man blir blöt hur man än gör. För jag gillar verkligen inte hur de andra ser ut.

T.K
Posts: 74
Joined: 19 Apr 2008 10:44
Location: I buskarna utanför Göteborg

Post by T.K » 30 May 2008 08:19

Tycker själv att det är oerhört viktigt att hjälmen sitter skönt, är snygg, ventilerar bra och skyddar bra. Jag kör med en spezialized hjälm likt den nedan fast en två år äldre modell och är väldigt nöjd med den.
Cyklar aldrig utan hjälm efter att jag blev påkörd av en bil bakifrån förra sommaren, som tur var hade jag hjälmen på.
Tycker som antagligen dom flesta, det är inte värt att bli en grönsak för sin attityds skull.

Image

Mer hjälmar åt folket!


Helmets are cool

JKSH
Posts: 30
Joined: 07 May 2008 19:57

Post by JKSH » 30 May 2008 08:42

T.K wrote:Tycker själv att det är oerhört viktigt att hjälmen sitter skönt, är snygg, ventilerar bra och skyddar bra. Jag kör med en spezialized hjälm likt den nedan fast en två år äldre modell och är väldigt nöjd med den.
Cyklar aldrig utan hjälm efter att jag blev påkörd av en bil bakifrån förra sommaren, som tur var hade jag hjälmen på.
Tycker som antagligen dom flesta, det är inte värt att bli en grönsak för sin attityds skull.

[img]http://www.specialized.com/OA_MEDIA/equ ... 011_l2.jpg[/im

Mer hjälmar åt folket!


Helmets are cool
spezialized hjälmen ser shysst ut! var kan man finna den mån tro? pris?

T.K
Posts: 74
Joined: 19 Apr 2008 10:44
Location: I buskarna utanför Göteborg

Post by T.K » 30 May 2008 08:55

JKSH wrote:
T.K wrote:Tycker själv att det är oerhört viktigt att hjälmen sitter skönt, är snygg, ventilerar bra och skyddar bra. Jag kör med en spezialized hjälm likt den nedan fast en två år äldre modell och är väldigt nöjd med den.
Cyklar aldrig utan hjälm efter att jag blev påkörd av en bil bakifrån förra sommaren, som tur var hade jag hjälmen på.
Tycker som antagligen dom flesta, det är inte värt att bli en grönsak för sin attityds skull.

Image

Mer hjälmar åt folket!


Helmets are cool
spezialized hjälmen ser shysst ut! var kan man finna den mån tro? pris?
Vet inte priset, men tror att den ligger på runt 1500kr, jag snodde hjälmen av min fru när hon blev gravid och hon i sin tur fick den när hon köpte sin racer på cykelspec i göteborg.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalis » 30 May 2008 10:12

Jag trivs ganska bra med min GIro Havoc, men Xen'en är snyggare.
http://www.giro.com/site/#/product/cycl ... ntain/xen/

Sen ser TSG's road-helmet bra ut också:
Image
http://ridetsg.com/product_info.php?products_id=75052

/* kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 30 May 2008 10:57

Är själv lite kräsen. Grejen är att jag på grund av mitt avlånga huvud ser helt puckad ut i hjälm. Eftersom den bästa hjälmen är den som sitter på så vill man ju ha en som man känner sig snygg i.

Kör själv med en Xen och den både fläktar bra och ser OK ut på min skalle. Kör min utan den plastiga skärmen och då får den lite mer skate-aktigt utseende.

Image
Last edited by gaisan on 30 May 2008 13:49, edited 1 time in total.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 30 May 2008 10:59

kalis wrote: Sen ser TSG's road-helmet bra ut också:
Image
Jag tycker inte att landsvägshjälmar ska ha skärmar. Inte p.g.a. fåfänga utan av egen erfarenhet. När man har en väldigt framåtlutad sittställning på cykeln så kan skärmen skymma en stor del av sikten "i ögonvrån" framåt. Så det känns osäkert att cykla så, alternativt att man blir trött i nacken av att hålla upp huvet extra mycket. Kan vara något att tänka på om man är ute och ska köpa en ny hjälm ...

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 30 May 2008 11:23

Mossa wrote:
kalis wrote: Sen ser TSG's road-helmet bra ut också:
Image
Jag tycker inte att landsvägshjälmar ska ha skärmar. Inte p.g.a. fåfänga utan av egen erfarenhet. När man har en väldigt framåtlutad sittställning på cykeln så kan skärmen skymma en stor del av sikten "i ögonvrån" framåt. Så det känns osäkert att cykla så, alternativt att man blir trött i nacken av att hålla upp huvet extra mycket. Kan vara något att tänka på om man är ute och ska köpa en ny hjälm ...
är det nån annan än jag som typ får nackspärr av att cykla länge? jag kör utan skärm på hjälmen och känner ändå av det hyfsat när man trampat någon mil... finns det något stalltips från erfarna landsvägsmänniskor kanske? eller är det nackträning som gäller?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 30 May 2008 12:08

mr fredo wrote:
Mossa wrote:
kalis wrote: är det nån annan än jag som typ får nackspärr av att cykla länge? jag kör utan skärm på hjälmen och känner ändå av det hyfsat när man trampat någon mil... finns det något stalltips från erfarna landsvägsmänniskor kanske? eller är det nackträning som gäller?
Kanske kan ha med sittställningen att göra? Nackont får man ju lätt om man är för spänd i största allmänhet. Fast det där med sittställning är ju en vetenskap i sig ... Här finns en guide: http://web.comhem.se/~u17111429/cykelkl ... llning.pdf

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 30 May 2008 12:18

mr fredo wrote:
Mossa wrote:
kalis wrote: Sen ser TSG's road-helmet bra ut också:
Image
Jag tycker inte att landsvägshjälmar ska ha skärmar. Inte p.g.a. fåfänga utan av egen erfarenhet. När man har en väldigt framåtlutad sittställning på cykeln så kan skärmen skymma en stor del av sikten "i ögonvrån" framåt. Så det känns osäkert att cykla så, alternativt att man blir trött i nacken av att hålla upp huvet extra mycket. Kan vara något att tänka på om man är ute och ska köpa en ny hjälm ...
är det nån annan än jag som typ får nackspärr av att cykla länge? jag kör utan skärm på hjälmen och känner ändå av det hyfsat när man trampat någon mil... finns det något stalltips från erfarna landsvägsmänniskor kanske? eller är det nackträning som gäller?

ont i huvet/nacken får man även om man kör länge utan solglasögon ljusa dagar. man kisar omedvetet lite grann vilket gör att man spänner musklerna på nåt oskönt sätt. gäller främst vid längre körningar dock

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 30 May 2008 13:13

Köpte mig en Limar Pro 104 idag och satan vad skönt att känna vinden vina igenom
håret till skillnad från bastun till hjälm jag hade tidigare.


Image

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 30 May 2008 14:37

Köpte en skatekruka idag på stadium billig och bra. Säkert en bastu men.....
Last edited by andy on 30 May 2008 21:02, edited 2 times in total.

Post Reply