Nytt speciallåsconcept till fixed gear

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Bikelock
Posts: 3
Joined: 02 Feb 2009 14:46
Location: Chalmers

Nytt speciallåsconcept till fixed gear

Post by Bikelock » 02 Feb 2009 15:06

Hej vi är två studenter som studerar Teknisk Design på Chalmers Tekniska Högskola. Vi arbetar just nu med att utveckla ett stöldskydd/lås till fixed gear cyklar. Vi har gjort en studie av cykelbud och hur dem använder sin utrustning och kommit fram till att det är låset vi vill utveckla. Vi har kommit en bit i processen men nu undrar vi vad ni skulle vilja att ett lås uppfyller för funktioner, idéer om utformning, idéer om utseende m.m. Vi är tacksamma för alla förslag, idéer, tankar, kommentarer m.m.

Patrik och David.

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 02 Feb 2009 15:21

Får man fråga vad som gör så otroligt stor skillnad på en fixie och en ss med handbromsar när man ska låsa den??

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 02 Feb 2009 15:26

Hej! kul idé!

Jag vet inte om det är specifikt för fixed gear iofs men min spontana tanke är att det finns tre huvudkriterier när man ska välja lås:

1. Det ska vara litet nog att ta med sig utan väska (det ska helst få plats i bakfickan)

2. Det får inte vara så stort att tjyven kan få in en domkraft att knäcka låset med

3 Det ska vara tillräkligt stort för att låsa ihop ram+hjul(iallafall fram eller bak) med t.ex. ett staket eller en lyktstolpe.

Det är väl när 1 och 2 ska passa ihop med 3 det ställer till lite problem.
Vet inte om det är till nån hjälp men det var vad jag kom att tänka på iaf

/C

Bikelock
Posts: 3
Joined: 02 Feb 2009 14:46
Location: Chalmers

Post by Bikelock » 02 Feb 2009 15:30

Det behöver inte alls vara någon skillnad men om vi tänker oss att vi skulle låsa fast vevpartiet på en fixed så skulle inte bakhjulet rulla såvida man inte lyfter av kedjan. Men förhoppningsvis kommer lösningarna att kunna funka på alla typer av cyklar.

Patrik och David

GIA
Posts: 23
Joined: 29 Jan 2009 17:27

Post by GIA » 02 Feb 2009 15:34

Alltså är inte krypnotitemini med en vajer ganska bra ändå?

Det hade varit tuft med ett lås-geggamoja, som liksom stelnade så att man bara kan kleta fast hjulet i marken eller på en vägg!

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 02 Feb 2009 15:34

Bikelock wrote:Det behöver inte alls vara någon skillnad men om vi tänker oss att vi skulle låsa fast vevpartiet på en fixed så skulle inte bakhjulet rulla såvida man inte lyfter av kedjan. Men förhoppningsvis kommer lösningarna att kunna funka på alla typer av cyklar.

Patrik och David
Är väl inte så praktiskt att låsa i just vevpartiet som är den absolut smutsigaste delen på cykeln, låset kommer ju bli oljigt och jäkligt direkt. Sedan går det ju inte att rulla en cykel oavsett modell om man låser genom hjul och ram.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 02 Feb 2009 15:36

jag tänker direkt:
Image
snabbt och låsa, sitter jämt där osv. känns funkis. Ska dock vara lite lättdyrkade om jag minns rätt..
en idé kanske vore att kunna låsa/låsa upp med fjärrkontroll - slippa fippla med nycklar och sånt. Bara hoppa på och hoja iväg. Borde spara en del tid.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 02 Feb 2009 16:00

Fy fan va bra initiativ!

Jag har länge önskat mig ett lås som är att lita på. Jag gillar att låsa genom framhjul och ram och runt stolpe, då står cykleln stadigt och styret kan inte vrida på sig.

Optimalt vore om det nådde runt en lyktstolpe, men då blir låset för stort, så en skyltstolpe räcker fint, sådana finns nästan överallt de också.

Det vore cool om låset hade någon slags lite fästanordning så det går att hänga på ramen på något vis när det inte går ner i fickan och väskan inte är med. Då menar jag en fästanordning som inte kräver någon permanent moj som skruvas på ramen som vanliga bygellås.

Alltså håller jag carlcapone kan man säga.
Image Image Image Image

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 02 Feb 2009 16:22

Mycket bra detta!

Vad jag skulle vilja se är ett lås som är litet och lätt, men samtidigt säkert... Helst skall detta ej heller vara speciellt etsetiskt skrymmande (speciellt inte när det inte används). En kombination av en bygel/kolv samt en lagomt lång wire vore en ide. Annars något som får plats under sadeln? Inte så estetiskt riktigt kanske, men där är det i alla fall inte i vägen.

//Axel

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 02 Feb 2009 16:23

krypnotite mini med utdragbara vajrar och i lättare material men självklart minst lika stryktåligt.

Eller lite mer flum.. elektroniskt materialgrejs som styvnar vid strömförsel, så man kan ha en slapp rem i fickan som sedan via strömtillförsel styvnar och blir hårt som vanliga kryptonit lås, förslagsvis drivna av lithium batterier.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 02 Feb 2009 16:29

Jonas.F, men vad händer när batteriet tar slut?

Ett lås som var sjukt snyggt vore förstås roligt, men jag tror ett lås som ser fult och hardcore ut är bättre.

Jag tänker mig att ett överdesignat lås har tummat på kvalitén och lätt att bryta upp istället.
Image Image Image Image

hejdå

Post by hejdå » 02 Feb 2009 16:53

kryptonite mini kombinerat med någon av pistabrödernas jättekedjor fungerar fint för mig... MEN det jag tänker spontant på är att jag skulle vilja ha en och samma nycket till många olika lås. Samma nycket både till lilla bygeln och jätte-kejdan! Jobbigt att behöva ha flera nycklar på samma nyckelring.

Annars så kräver väl ett fixie-specifikt lås streetcred från new york och gullig jättebäbis estetik från japan. Tänk mycket färgmatchning, om ni lyckas få marc gonzales eller typ cope2 att endorsa eran produkt så har ni fått jackpott...


just det... ett lås som kastrerar och dödar potentiella cykeltjuvar vill jag föresten ha, glöm allt mjäkigt hippie-flum här ovan.

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 02 Feb 2009 16:57

Den stora frågan man måste ställa sig är ju om det är ett lås som ska vara väldigt säkert för att låsa fast cykeln en längre tid eller litet och behändigt för att låsa fast den medan man går in och handlar etc. Jag röstar helt klart på det senare, ska man låsa fast cykeln en längre period brukar man ett större lås, och sådana finns det redan gott om...

Den andra är ju hurvida det ska vara portabelt eller fast på cykeln. Personligen så tycker jag att ett lås som satt under sadeln vore en bra idé som snabblås. Med en wire som man drog ut, drog runt lämplig tingest/cykeln och in igen. Kanske var lite luddigt, kan nog dra ihop en snabb skiss i SW om det underlättar.

//Axel

hejdå

Post by hejdå » 02 Feb 2009 17:01

Axel_ wrote:Den stora frågan man måste ställa sig är ju om det är ett lås som ska vara väldigt säkert för att låsa fast cykeln en längre tid eller litet och behändigt för att låsa fast den medan man går in och handlar etc. Jag röstar helt klart på det senare, ska man låsa fast cykeln en längre period brukar man ett större lås, och sådana finns det redan gott om...

Den andra är ju hurvida det ska vara portabelt eller fast på cykeln. Personligen så tycker jag att ett lås som satt under sadeln vore en bra idé som snabblås. Med en wire som man drog ut, drog runt lämplig tingest/cykeln och in igen. Kanske var lite luddigt, kan nog dra ihop en snabb skiss i SW om det underlättar.

//Axel
i arvika så är risken för cykelstöld dramatiskt mycket mindre än vad den är i städer som sthlm eller köpenhamn. här där jag bor så händer det ofta att folk får inbrott i deras lägenheter för att cyklar skall stjälas. Har hänt två gånger under hösten, om en dyr cykel är låst fast till ett cykelstativ så stjäler dom hela cykelstativet. Att ha ett "litet lås" med en wire skulle jag ALDRIG köpa! Som sagt, jag vill ha ett lås som kemiskt kastrerar och sedan avrättar den som ens tittar med lust i blicken på min cykel...

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 02 Feb 2009 17:06

Axel_ wrote:Den stora frågan man måste ställa sig är ju om det är ett lås som ska vara väldigt säkert för att låsa fast cykeln en längre tid eller litet och behändigt för att låsa fast den medan man går in och handlar etc. Jag röstar helt klart på det senare, ska man låsa fast cykeln en längre period brukar man ett större lås, och sådana finns det redan gott om...
Så funderade jag med, då "bikelock" hade studerat bud så antog jag att låset skulle vara för att hålla kvar hojen den lilla stund att lämpa av ett paket borde ta. Inte när man ska ha den låst ute medans man krökar.. lite olika krav :)
Axel_ wrote: Den andra är ju hurvida det ska vara portabelt eller fast på cykeln. Personligen så tycker jag att ett lås som satt under sadeln vore en bra idé som snabblås. Med en wire som man drog ut, drog runt lämplig tingest/cykeln och in igen. Kanske var lite luddigt, kan nog dra ihop en snabb skiss i SW om det underlättar.

//Axel
tycker jag låter som en fiffig ide!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 02 Feb 2009 17:08

Känns som en asbra ide!

Fickan är verkligen inte bästa stället för ett lås. Vid en sväng ut i spenaten så kan det ge ganska elaka höftskador. Det var mycket snack om detta i mc-svängen när de små skivbromslåsen kom. De borde ni snegla lite på.

Jag saknar ett litet smidigt lås man sätter på hojen. Jag har en liten kedja som jag brukar sätta fast under sadeln, det funkar men är inte så snyggt.

Mina önskemål skulle va:
1. Kan sitta på hojen
2. Låser runt något, tex 2,5" stolpe
3. Fixerar cykel så den inte kan röra sig, dvs så den inte "glider" och skrapas mot stolpen.

Jag brukar snurra så pedalen är rakt fram och sätta stolpen mot pedal/vevarm, funkar hyffsat.

Har ni ngn blogg eller liknande till projektet eller håller ni denna tråden uppdaterad?

/Fredde

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 02 Feb 2009 17:18

SimonBusk wrote: i arvika så är risken för cykelstöld dramatiskt mycket mindre än vad den är i städer som sthlm eller köpenhamn. här där jag bor så händer det ofta att folk får inbrott i deras lägenheter för att cyklar skall stjälas. Har hänt två gånger under hösten, om en dyr cykel är låst fast till ett cykelstativ så stjäler dom hela cykelstativet. Att ha ett "litet lås" med en wire skulle jag ALDRIG köpa! Som sagt, jag vill ha ett lås som kemiskt kastrerar och sedan avrättar den som ens tittar med lust i blicken på min cykel...
Där sa du i och för sig något väldigt sant, men jag hävdar (tror) ändå inte att det behövs ett så kraftigt lås för att ställa den utanför affären för ett kortare ärende... Men jag vet inte jag?

Edit: Jonis!: Precis så jag också tänkte!

//Axel

hejdå

Post by hejdå » 02 Feb 2009 17:24

Jonis! wrote:
Axel_ wrote:Den stora frågan man måste ställa sig är ju om det är ett lås som ska vara väldigt säkert för att låsa fast cykeln en längre tid eller litet och behändigt för att låsa fast den medan man går in och handlar etc. Jag röstar helt klart på det senare, ska man låsa fast cykeln en längre period brukar man ett större lås, och sådana finns det redan gott om...
Så funderade jag med, då "bikelock" hade studerat bud så antog jag att låset skulle vara för att hålla kvar hojen den lilla stund att lämpa av ett paket borde ta. Inte när man ska ha den låst ute medans man krökar.. lite olika krav :)

Här nere i södern är din cykel inte säker om du springer in och handlar, sist jag låste fast min utanför netto hade jag fått ordentliga chips i lacken efter att någon hade varit framme och försökt bryta upp låset. Då snackar vi alltså en handling som bestod av en bit ost och inget mer. Vart borta från cykeln i max 5.min, Att klippa upp en wire tar inte mer än tio sek. Finns ett holländskt klipp på youtube där en gammal pundig cykeltjuv för att döva sitt samvete visar hur lätt det är att klippa upp olika lås...

En wire stoppar ju alla som vill stjäla cykeln men inte har en wire-klippare med sig, alltså dom som bara planerat att lyfta upp cykeln och gå i väg med den. Exakt samma skydd får jag genom att låsa fast mitt u-lås i något robust. Faktum är att jag får till och med ett bättre skydd eftersom att u-låset inte kan klippas upp med en smidig liten bultsax.

I mitt låsarsenal där hemma finns det 1 wire, 1 kryptonite evolution mini och 1 abus billigt u lås. Jag använder enbart mitt kryptonite och jag skulle gladeligen köpa mig ett extra lås om jag kunde använda samma nyckel till alla mina kryptonite lås. Jag vet inte hur det är med er men jag personligen cyklar i extremt få fall utan min väska, i väskan bor däckbrytare, extraslang, låsringsåtdragare, vevarmsavdragere, 15 nyckel, kedjebrytare och kedjepiska. Att slänga in ett lås där är ingen större viktökning precis, känns inte jobbigt för mig. Säkerhet framför tillgänglighet är mitt motto... typ.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 02 Feb 2009 17:43

1. en variant av den där sydafrikanska eldkastaren-vid-sidan-om-bilen varianten..

2. Har funderat på om det inte vore möjligt att larma ett cykellås, alltså så att om bryts, så låter det inni helvete.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 02 Feb 2009 17:46

pista-primorska wrote:1. en variant av den där sydafrikanska eldkastaren-vid-sidan-om-bilen varianten..

2. Har funderat på om det inte vore möjligt att larma ett cykellås, alltså så att om bryts, så låter det inni helvete.
fylla wirelåsslangen med något som reagerar som tusan med syre :) "this lock is a pipebomb"

Post Reply