storlek på headset/head tube

Frågor och tips om mek med din cykel.
franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

storlek på headset/head tube

Post by franck » 16 Feb 2012 23:00

okej, liten fråga här bara.. fattar inte riktigt hur detta ska funka, har ett "threaded" styrlager som är 1", till en ram vars head tube är 1". vilket borde betyda att de passar ihop tycker jag? eller tänker jag helt fel nu? för jag får inte ihop det. känns som att styrlagret är alldeles för stort i diameter liksom.
nån som vet hur man gör eller om jag har fel storlek på styrlagret eller nåt?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: storlek på headset/head tube

Post by abacaxi » 16 Feb 2012 23:18

Är kopparna för stora för att pressa i eller är själva kullagren för stora för kopparna du redan har, eller nåt helt annat? Jag fattar inte riktigt, men jag har rätt nyss installerat flera lager för både gängat och ogängat och både 1" och 1 1/8" så jag känner att jag har nån sorts koll.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: storlek på headset/head tube

Post by klasolsson » 17 Feb 2012 08:18

Vad är det för ram? Många Japanska ramar har JIS-storlek på styrlagret (innerdiameter 30.0) medans många Icke-japanska ramar kör med ISO (30.2mm).

Om du alltså har ett ISO-lager så kommer det inte passa i din japanska ram.

Mät med skjutmått och återkom vettja!

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

storlek på headset/head tube

Post by Hampan » 17 Feb 2012 08:30

Det låter ju iofs som det bara behövs en styrlagerpress och lite precision. Det är ju oftast lite tight och lurigt att få i kopparna om det är helt nya grejer.
_____________
Fista STHLM

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by franck » 17 Feb 2012 12:42

asså det är en soma-ram och styrlagret som är till salu på somas hemsida, vilket jag tycker borde betyda att de passar ihop? kan vara att man behöver nåt speciellt verktyg för att pressa i kopparna. och ja, problemet är att jag inte får i kopparna i ramen, kullagrena passar i kopparna osv. innerdiametern verkar vara 30. det ser ut som att det borde passa, men jag får inte i skiten.. kanske får traska till en cykelaffär å be om hjälp bara. (fan hatar det, känns som ett sånt jävla nederlag...)

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by Koyo » 17 Feb 2012 13:17

franck wrote:asså det är en soma-ram och styrlagret som är till salu på somas hemsida, vilket jag tycker borde betyda att de passar ihop? kan vara att man behöver nåt speciellt verktyg för att pressa i kopparna. och ja, problemet är att jag inte får i kopparna i ramen, kullagrena passar i kopparna osv. innerdiametern verkar vara 30. det ser ut som att det borde passa, men jag får inte i skiten.. kanske får traska till en cykelaffär å be om hjälp bara. (fan hatar det, känns som ett sånt jävla nederlag...)
Det låter ju, tycker jag också, som att det borde passa. Men om du kan mäta innerdiametern på tuben så borde du väl kunna mäta koppen också? Det borde synas om du har ett skjutmått att det skiljer 0,2 mm, även om det är befängt lite. Hade själv just det här problemet, men det berodde på att jag köpt ett ISO-lager till en JIS-hoj så de där 0,2 mm var fel. Mätte slarvigt första gången och upptäckte inte förrän jag visste vad jag letade efter, och mätte igen, att det faktiskt fanns en liten skillnad.

Hur gör du när du pressar i? Kör du med gängstav och brickor eller?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: storlek på headset/head tube

Post by klasolsson » 17 Feb 2012 13:39

Koyo wrote:
franck wrote:asså det är en soma-ram och styrlagret som är till salu på somas hemsida, vilket jag tycker borde betyda att de passar ihop? kan vara att man behöver nåt speciellt verktyg för att pressa i kopparna. och ja, problemet är att jag inte får i kopparna i ramen, kullagrena passar i kopparna osv. innerdiametern verkar vara 30. det ser ut som att det borde passa, men jag får inte i skiten.. kanske får traska till en cykelaffär å be om hjälp bara. (fan hatar det, känns som ett sånt jävla nederlag...)
Det låter ju, tycker jag också, som att det borde passa. Men om du kan mäta innerdiametern på tuben så borde du väl kunna mäta koppen också? Det borde synas om du har ett skjutmått att det skiljer 0,2 mm, även om det är befängt lite. Hade själv just det här problemet, men det berodde på att jag köpt ett ISO-lager till en JIS-hoj så de där 0,2 mm var fel. Mätte slarvigt första gången och upptäckte inte förrän jag visste vad jag letade efter, och mätte igen, att det faktiskt fanns en liten skillnad.

Hur gör du när du pressar i? Kör du med gängstav och brickor eller?

Precis, mät - mät - mät igen.

Har för mig att just SOMA har JIS-storlek på styrröret men jag kan ha fel. Har du mailat dem o frågat?

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by franck » 17 Feb 2012 15:15

asså det är ett JIS styrlager om jag inte har helt fel. har det inte tillgängligt just nu, men det är iaf japansktillverkat det är jag 99.9% säker på. va äre för verktyg man ska ha?

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: storlek på headset/head tube

Post by pse » 17 Feb 2012 15:41

En gängad stav med två muttrar och ett par brickor. Alternativt två tjockare brädor och en hammare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: storlek på headset/head tube

Post by abacaxi » 17 Feb 2012 21:55

pse wrote:En gängad stav med två muttrar
+1, funkar utmärkt bara man håller koll på när det börjar dra snett och korrigerar lite. Hjälper att smörja lite också, men det är antagligen fel om man ska göra allt enligt regelboken.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: storlek på headset/head tube

Post by Naugas » 19 Feb 2012 09:32

Inte faaan kan väl Soma ha JIS-standard på styrlagren väl...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: storlek på headset/head tube

Post by Streamliner » 19 Feb 2012 12:45

Naugas wrote:Inte faaan kan väl Soma ha JIS-standard på styrlagren väl...
Precis vad jag tänkte också. Med deras bakgrund borde det helt klart vara ISO. Det gäller att mäta mycket noga. Man kan ju ta ett mått på gaffelns crown-race också, det skiljer mellan ISO och JIS. Värsta scenariot vore ju att pressa ett ISO i en JIS-ram...
Loch Ness is Deep.

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by franck » 19 Feb 2012 15:37

Streamliner wrote:
Naugas wrote:Inte faaan kan väl Soma ha JIS-standard på styrlagren väl...
Precis vad jag tänkte också. Med deras bakgrund borde det helt klart vara ISO. Det gäller att mäta mycket noga. Man kan ju ta ett mått på gaffelns crown-race också, det skiljer mellan ISO och JIS. Värsta scenariot vore ju att pressa ett ISO i en JIS-ram...
nä fan nu blev jag osäker här, lyckas inte hitta nånstans där det står huruvida det är jis eller iso. det är ett Tange Levin NJS 1" Threaded Headset iallafall. och med tanke på att Soma säljer det borde det ju funka på en soma-ram. jag tror det ska funka med rätt verktyg, efter att ha läst lite på liknande trådar här i forumet tror jag att jag fått lite koll på vad som skall göras. men var får man tag i "en gängad stav med två muttrar"?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: storlek på headset/head tube

Post by Streamliner » 19 Feb 2012 16:40

Vad är det för ram som du har köpt, en Soma Rush?

Kollade på Somas sajt och där talar de om ett Tangelager speciellt utvecklat för deras ramar och i aluminium. Är det de lagret du menar eller har du köpt ett Tange Levin i stål på annat håll?

http://www.somafab.com/archives/product ... -headset-1

Om du har ett lager i aluminium så bör du inte pressa på det med så enkla grejer som en gängad stång och två stora brickor. Du riskerar att deformera lagerskålarna av trycket. Däremot bör det gå bra om lagret är av stål. En riktig lagerpress trycker i lagerskålens nederkant och deformerar inte lagerskålen.

Gå hellre till din LBS som har riktiga grejer för det här. Det kan också vara så att du behöver fräsa styrrörets ändar en aning för att de ska bli absolut parallella. Även detta är ett speciellt verktyg som är väldigt dyrt som de flesta handlare med verkstad har.

Kolla med Norvelo i Stockholm.
http://www.norvelo.se/shop/frontpage.html

Eller med Jarla Cykel.
http://www.jarlacykel.se/karta.php
Loch Ness is Deep.

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by franck » 19 Feb 2012 20:49

har köpt lagret på annat håll, tror det är i stål. är ärligt talat stört okunnig när det kommer till lager, men det är rätt tungt så det borde va stål... ska traska till cykelaffären imorn å fråga gubben där.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: storlek på headset/head tube

Post by klasolsson » 20 Feb 2012 08:09

Hittade denna gamla tråden:

viewtopic.php?f=4&t=3670

Så, enligt SOMA själva så är det JIS.

Har du mätt ännu? Om inte, gör det så vi får ett svar och kan sova om nätterna. 8)

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by franck » 20 Feb 2012 09:01

klasolsson wrote:Hittade denna gamla tråden:

viewtopic.php?f=4&t=3670

Så, enligt SOMA själva så är det JIS.

Har du mätt ännu? Om inte, gör det så vi får ett svar och kan sova om nätterna. 8)
mm ska mäta om jag hittar ett skjutmått! tänker gå till min lbs idag

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by Koyo » 20 Feb 2012 17:31

franck wrote:
Streamliner wrote:
Naugas wrote:Inte faaan kan väl Soma ha JIS-standard på styrlagren väl...
Precis vad jag tänkte också. Med deras bakgrund borde det helt klart vara ISO. Det gäller att mäta mycket noga. Man kan ju ta ett mått på gaffelns crown-race också, det skiljer mellan ISO och JIS. Värsta scenariot vore ju att pressa ett ISO i en JIS-ram...
nä fan nu blev jag osäker här, lyckas inte hitta nånstans där det står huruvida det är jis eller iso. det är ett Tange Levin NJS 1" Threaded Headset iallafall. och med tanke på att Soma säljer det borde det ju funka på en soma-ram. jag tror det ska funka med rätt verktyg, efter att ha läst lite på liknande trådar här i forumet tror jag att jag fått lite koll på vad som skall göras. men var får man tag i "en gängad stav med två muttrar"?
Men det är ju samma som jag precis köpt? Och det är ISO, 30,2 mm i kopparna och 26,4 mm gaffelkrona. Det här: http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... me-Plated/ Eller?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

storlek på headset/head tube

Post by ArvidSvensson » 20 Feb 2012 18:33

franck wrote:har köpt lagret på annat håll, tror det är i stål. är ärligt talat stört okunnig när det kommer till lager, men det är rätt tungt så det borde va stål... ska traska till cykelaffären imorn å fråga gubben där.
Testa med en magnet. Fastnar=stål, annars alu.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: storlek på headset/head tube

Post by klasolsson » 20 Feb 2012 19:05

ArvidSvensson wrote:
franck wrote:har köpt lagret på annat håll, tror det är i stål. är ärligt talat stört okunnig när det kommer till lager, men det är rätt tungt så det borde va stål... ska traska till cykelaffären imorn å fråga gubben där.
Testa med en magnet. Fastnar=stål, annars alu.
Arvid>>du har väl en SOMA Rush, vet du om det är JIS eller ISO?

Post Reply