Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 06 Dec 2011 12:12

Alright ska posta lite foton under tiden så det finns något att titta på.
Lasern ska få ¨Ciclo Di Cuoio Leather Handlebar Cover¨ som kommer närmast vad som satt original på en del laser. Fanns även laser som hade mönstrad linda men en svår nöt att lösa och sen vill jag ha en slät svart Volare SLX sadel på den så slät/omönstrad linda passar bra.
¨Lindan¨ kommer med utförliga instruktioner men jag överlämnar installation till min fästmö som kommer tycka detta är lätt som en plätt. Jag personligen skyr nål och tråd.
Den här lindan gör att man måste ha klart för sig före installation vad för stam man ska ha för sen är det kört. Det fick bli en Cinelli 1A 130mm som är det enda alternativet till en laser. Notera den korrekta loggan som är tidstrogen 86.
Har även kapat ner styret några cm samt borrat för intern vajerdragning. Dock kvarstår borrning vid fästet som jag gör efter lindan har installerats.
Image
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by klasolsson » 06 Dec 2011 13:01

Finfint!

Kommer jorden sitta på styrets högra eller vänstra sida? Fas och nolla vet jag ju hur de ska kopplas men jorden ställer alltid till det. Fast iofs, körde inte de med Lucas elsystem på Lasern när det begav sig? :wink:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 06 Dec 2011 13:24

klasolsson wrote:Finfint!

Kommer jorden sitta på styrets högra eller vänstra sida? Fas och nolla vet jag ju hur de ska kopplas men jorden ställer alltid till det. Fast iofs, körde inte de med Lucas elsystem på Lasern när det begav sig? :wink:
Jorden är lättkopplad när det är laser gay för den ska sitta i sadelstolpen. Det kommer ge det där blinkande korrekta ljuset : http://lasergay.ytmnd.com/
Lucas nu blir jag nostalgisk och minns min Austin A35 som jag hade när jag var 16år och som jag parkerade rakt i sidan på farsans volvo....
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 12 Dec 2011 22:09

Förberedde styret idag med att spraylimma samt tejpa för sömmen. Limmet för att hindra skinnet att röra sig under montering och tejpen ifall sömmen vidgar sig.
Image
Image
Last edited by Ronny on 13 Dec 2011 09:17, edited 1 time in total.
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Muffat Stål » 13 Dec 2011 08:31

Sömnen? Är du trött Ronny?
Bra idé med spraylim men hinner det inte torka när du gör det i förväg så här eller är det av den typen som förbli segt? Har kört en del med tunn och stark dubbelhäfande tejp, funkar fint. Lädret sitter bra i sig själv men det brukar ju behövas någon extra friktion. Hittat någon Volare för slakt än då?
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 13 Dec 2011 09:20

Muffat Stål wrote:Sömnen? Är du trött Ronny?
Bra idé med spraylim men hinner det inte torka när du gör det i förväg så här eller är det av den typen som förbli segt? Har kört en del med tunn och stark dubbelhäfande tejp, funkar fint. Lädret sitter bra i sig själv men det brukar ju behövas någon extra friktion. Hittat någon Volare för slakt än då?
haha är korrigerat. Spraylimmet jag använder är riktigt klibbigt och förblir segt.
De volare jag hittat har inte den rätta färgen på cinelli loggan. Den gröna sektionen är mer gult än grön.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 16 Dec 2011 18:59

Den nya sadeln blev monterad och som synes riktigt fin. Är identisk läderlindan i kulör.
Självklart kändes det lite speciellt att arbeta i Cinelli overall.
ImageImage
Мясо это убийство


User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 26 Dec 2011 17:27

Så blev ciclo di cuoio lindan monterad idag. Blev bra och fint. För stunden bryr jag mig inte om de små cinelli loggorna som ska sitta på styret. De som sitter på Volare sadeln är större än originalen och ingen bra alt. Bromshandtagen köpte jag av rallykalle och är de korrekta för Cobalto som jag har tänkt använda som bromsar. Delta är uteslutit när de ger ett alltför klumpigt intryck.

Raska ryska fingrar i farten.
Image
Image
Image
Rask Ryska,
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Streamliner » 26 Dec 2011 22:32

Rena tapetserarjobbet, snyggt! Spraylimmet gör så att skinnet inte vrider sig antar jag. 8)
Loch Ness is Deep.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Post by Ronny » 27 Dec 2011 10:27

Streamliner wrote:Rena tapetserarjobbet, snyggt! Spraylimmet gör så att skinnet inte vrider sig antar jag. 8)
Limmet kunde man klarat sig utan. Skinnet måste blötläggas före montering för att bli sträckbart annars omöjligt att få det ens att nå runt och få en glipfri sömm. Sen enligt hon som monterade det, är ett vått skinn lite antiglid i sig med den flossade insidan som ligger an mot alu.röret och limmet kan istället förhindra skinnet att sträckas korrekt när man drar ihop sömmen.
Мясо это убийство

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by rallykalle » 28 Dec 2011 19:26

Stiligt. Bromshandtagen gör sig bra mycket bättre där än oanvända på bänken i min källare. Skall bli kul att se allt monterat på ramen så småningom.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 29 Dec 2011 22:02

Fick tag i en perfekt sadel till Bottecchian. Den andra Colnagon jag köpte dök upp i Moskva idag och försenad med en vecka. Nu blir det att vänta några månader innan jag kan ta den hit när jag inte litar på den ryska posten.
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 06 Jan 2012 19:14

Mina farhågor besannades om det solida kedjehjulet jag bjöd hem på ebay. Säljaren sa att det var 135BCD som jag hade tänkt använda till Campagnolo C-Record vevar men hela konceptet med solid till C-Record lätt märkligt och sen såg kedhjulet ut att inte passa pga. formen. Det visade sig vara 144BCD för Super Record. Men jag är inte missnöjd när jag ändå ville ha solid kedjehjul till Mavic vevarna som ska sitta på Bottecchian.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Streamliner » 06 Jan 2012 23:31

Varför har man solida kedjehjul? Fördelar - nackdelar?
Loch Ness is Deep.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 07 Jan 2012 12:02

Streamliner wrote:Varför har man solida kedjehjul? Fördelar - nackdelar?
Att det skulle vara för bättre aerodynamik var orsaken på 80-talet vilket lever kvar även idag. Fast de moderna vevarna och kedjehjulen är givetvis bättre än dessa i kvalité och funktion. Sedan en fördel att kedjehjulet blir lite styvare men inte mycket känns det som och inte alls så styvt som de förstärkta som Campagnolo tillverkade för tempo.
Eftersom jag kommer köra med singel i fram fick jag montera distanser vilket jag hade sen tidigare. Det är original Mavic men två fattades så jag fick göra en tillfällig kompromiss genom att såga ur par bitar från ett kedjehjul som agerar som distanser.
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Gustav » 07 Jan 2012 12:24

Synd där Ronny. Vill inte vara negativa gubben, men den där klingan sitter ju inte direkt som en smäck på Mavic-vevarna. Är Mavic och Stronglight 107 identiska kan du ju fundera på Delta-klinga istället.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 07 Jan 2012 13:56

Gustav wrote:Synd där Ronny. Vill inte vara negativa gubben, men den där klingan sitter ju inte direkt som en smäck på Mavic-vevarna. Är Mavic och Stronglight 107 identiska kan du ju fundera på Delta-klinga istället.
Det är samma otajta passning på SR vevar men ¨vingarna¨går att böja till viss del. Stronglight passar nog inte pga. att den följer insidan på armarna och ligger inte an på på veven sen är Mavic vevarna SR kopia och formen skiljer sig gentmot Stronglight.
Image
Мясо это убийство

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by wastegård » 18 Feb 2012 13:11

När kommer en uppdatering? :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 18 Feb 2012 14:46

wastegård wrote:När kommer en uppdatering? :)
Mycket snart :lol: Ligger till så att jag väntar på gaffeln till Bottecchian som Patrik Tegnér var tvungen att förlänga åt mig. Han har haft mycket arbete och dels hade jag inte bråttom med gaffeln. Annars är Bottecchian nästintill komplett när det gäller komponenter. Det verkar som fälgproblemet är äntligen löst.
Cinellin är komplett när det gäller komponenter men ev. kommer byta ut bakvxl till en med annan datum kod. Vevarna är redan utbytta och mer om det senare. Fick tag i en ny Cinelli bakdisk från Bo Martin.
Sist Colnagon som ligger i dvala tills den 1 April då min fästmö tar med sig den andra Colnagon jag köpte som har den unika original styrstammen. Den enda f.ö. som finns kvar med denna stam (se foto). Men sen har jag fått tag i en tredje Colnago som även den är en Sovjetisk teamram fast denna är med profilrör (se foton). Fast ramen kräver lite reparationer och ev. en nytillverkad muff samt ny lackering.

Här är ramen med den unika styrstamen som skiljer sig från produktionsmodellen som kom 2år senare. Som synes har den ¨track drop¨.
Image

Här den tredje ramen i profilrör med den speciella vevlagerhylsan.
Image
Image
Мясо это убийство

Post Reply