Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!

chrobin

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by chrobin » 28 Aug 2012 12:48

Den här tråden förtjänar årets bästa gif.

Image

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by rallykalle » 15 Sep 2012 17:49

Tror inte du skrivit det innan, men om du har så får du ta det igen. hur lång är styrstammen på lasern? Såg att du skrev "lång" så den kom förbi centrumet på framhjulet, gissar själv på 130-135 mm. Insåg att jag sopade i knäna ett par gånger nu när jag har ful-bullhorn på Diamanten och att även en vanlig cykel blir lite mer instabil när man håller så långt fram. Vill inte att Basson skall drabbas av sådana problem när/om den blir klar.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Indurain » 15 Sep 2012 19:07

^
130mm, ge det lite mera tid, din hjärna kommer snart att ställa in sig på på den längre styrstammen/ vanesak.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 17 Sep 2012 17:37

rallykalle wrote:Tror inte du skrivit det innan, men om du har så får du ta det igen. hur lång är styrstammen på lasern? Såg att du skrev "lång" så den kom förbi centrumet på framhjulet, gissar själv på 130-135 mm. Insåg att jag sopade i knäna ett par gånger nu när jag har ful-bullhorn på Diamanten och att även en vanlig cykel blir lite mer instabil när man håller så långt fram. Vill inte att Basson skall drabbas av sådana problem när/om den blir klar.
Den är 135mm men hade fungerat lika bra med 130mm. Bytte till en NOS stam när jag ändå var tvungen att byta ut skinlindan.
En cykel med 700C i fram reagerar inte alls som en med 650C vid för kort stam där lodlinjen kommer bakom navcenter. Kör man med riserstyre och kort stam och sakta alltså ingen riktig tempokörning så givetvis fungerar det men inte vad ramarna är tänka för vilket är hög konstant hastighet.
Att din Diamant upplevs bli instabil är nog beroende på framgaffeln är krockad som jag påpekade på swapen och jag gnällde ju på allt ;-) Sen generellt banramar med brantare gaffelvinkel kräver inte så långa styrstammar som en. linjeram vilket det var vanligare förr att man använde relativt långa stammar. Även vissa cyklar oavsett stamlängd är instabila vid låga hastigheter och detta är lika för ban eller linjeram med branta vinklar (typ criterium).
Annars är det två faktorer man måste ta hänsyn till och det är vad man själv tycker är bekvämt och vad cykeln kräver för att prestera optimalt det man ska använda den till. Givetvis ska man inte ha en för lång stam som upplevs ge obekväm körställning.
Du kan klara dig med kortare stam på Basson än vad jag kör med. Det finns några cm som du kan gå ned men inte att glömma är att många vinklar sina bullhorn fel vilket påverkar cykelns köregenskaper. Detta är något många förbiser men vid riktig tempokörning fungerar det inte med felvinklat styre. Ett fel man träffar på ofta idag när man ser retrotempocyklar byggda av icke cyklister som aldrig kört tävlat på dessa cyklar. Ett annat problem som man får med 650C och bullhorn är när man monterar clip-on. Detta har jag påpekat tidigare i någon tråd men kan ta lite igen. Det är att man måste gå ner i stamlängd vilket då ger en mer svårkörd cykel om 650C i fram. Man måste ta hänsyn till många fler faktorer vid ett clip-on montering och något som även en del proffs hade problem med detta när det introducerades under sent 80-tal. De cyklade sämre och instabilare och tappade tid. Oftast sett hos cyklister som inte vara några tekniska finåkare.
Мясо это убийство

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Kristoffer T » 06 Apr 2013 13:41

Ronny, Bottecchian visade ju sig vara ett outgrundligt monster och Cinellin, det bygget talar ju för sig självt. Men vad hände med Colnagon?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 07 Apr 2013 14:09

Kristoffer T wrote:Ronny, Bottecchian visade ju sig vara ett outgrundligt monster och Cinellin, det bygget talar ju för sig självt. Men vad hände med Colnagon?
En av de två Colnago från 1980 är såld. Men har nu även tagit hem ytterligare en som jag först tänkte sälja men ändrade mig p.g.a. dess raritet. Är även den en ram byggd åt det Sovjetiska landslaget kring 80-82. Är identisk de andra med de tunna/smala record rören men är vad Italienarna kallar för krossade, alltså profilerade. Sen har den även den speciella förstärkta vevlagerhylsan och intern kabeldragning för broms.
Ska dra igång dessa byggen senare i år när jag nu fokuserar mig på banramar främst.
Image
Image
Мясо это убийство

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Fixen » 07 Apr 2013 14:15

Ronny wrote:
Kristoffer T wrote:Ronny, Bottecchian visade ju sig vara ett outgrundligt monster och Cinellin, det bygget talar ju för sig självt. Men vad hände med Colnagon?
Ska dra igång dessa byggen senare i år när jag nu fokuserar mig på banramar främst.
Image

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Post by Kristoffer T » 07 Apr 2013 19:23

Ser fram emot MINST en dräpar-Colnago innan jul då :)

Post Reply