Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by john the man » 16 Jun 2012 15:27

Image
Image
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Alex » 19 Jun 2012 08:34

Bevisligen hamnade denna ram i rätta händer! riktigt glad att din restaurering gör den rätta Ronny!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 19 Jun 2012 09:20

Alex wrote:Bevisligen hamnade denna ram i rätta händer! riktigt glad att din restaurering gör den rätta Ronny!
Jag är tacksam att jag fick köpa den men tusan vad man har funderat och gör det fortfarande över geometrin.
Du ska allt få provcykla den någon gång i en riktig brant uppförsbacke.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 25 Jun 2012 18:13

En sista ändring blir det på Lasern med dessa Campagnolo C-record ¨retrofriktion¨ reglage. Är inte säker på exakt år när de introducerades med det rör sig kring 86-87 när dessa reglage var till 1:a generationes bakvxl.
Tillskillnad mot de vanliga friktionsreglagen så är dessa mer precisa i växling och ska inte kräva den efterjustering som vanliga ofta kräver.
Utseendemässigt är de udda med olika storlek mellan reglagen samt form.
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 26 Jun 2012 07:54

En Laserägare till en annan Mr Dobbins..
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 13 Jul 2012 22:26

Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство


User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by ravelax » 14 Jul 2012 11:06

Mycket fint!

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Post by atomlab » 14 Jul 2012 13:26

Är växeln NOS?
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 14 Jul 2012 20:31

atomlab wrote:Är växeln NOS?
Nej framvxl är det inte. De delar som är nos är följande; sadel,styrstam,styre,styrlager,bromshandtag,vevlager,bakvxl,pedaler,kedjehjul. Har dubbletter av nästan allt när jag fick NOS fixering och bytt ut en hel del. Bakvxl kommer nog aldrig smaka kedja men har en som är lika fin som kommer användas till någon show runda.
Men varför Morrissey ser uppgiven ut är därför han har noterat att c-record framvxl från 84-85 inte är kompatibelt med vxlfästet och 55 klinga.
Jag har ägnat lite tid att studera framväxlar och till den gruppen vi kallar 1:a generationens c-record finns det variationer från 84 till ungefär 86.
Den på bilden är alltså riktig tidig och kan kallas för den första versionen men problemet är fästet samt dess längd till växelföraren. Andra framvxl som mavic,super record fungerar bra samt den andra versionen av framvxl till 1:a generationens grupp som kom 86 fungerar ty den är identisk den s.k. 2:a generationens c-record framvxl.
Det finns en version 86 av denna 1:a version som har fästet placerat i mitten som troligen skulle vara kompatibel.

Ta en titt på dessa två profilfoton av 1:a samt 2:a .

Prima
Image

Seconda
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 14 Jul 2012 21:26

Finns mängder av smådetaljer på tempomodellen av laser som tillverkades 85-86 som skiljer dem åt. Varje laser är smått personlig i utförande som kvalitén på underarbete och finish.
Vajerdragningen till bak och fram växlar skiljer dem åt samt placering av reglagen.
Min har sluppit ifrån de spunna höljena som de flesta om inte alla i slx rör har fått som denna från 85;
Image

Nackdelen på flera laser är de skarpa brytningarna såväl i vxlvajers som bromsvajers. Det rör sig om både tempo och linjeramarna. Speciellt drabbade är de ramar som fått internt dragna bromsvajers.

Här ett foto på min ram där man ser att vajern till bakvxl är draget internt i kedjestaget.
Vajern till framvxl ska inte ha något hölje.
Image
Denna dragning fungerar bra och är betydligt bättre än när vajern är dragen inne i vevlagerhylsan som dels kräver en dammkapsel i aluminium som vajern liggern an mot.
Ibland låter en del byggare vajern komma ut genom vevlagerhylsan och löpa fritt utmed kedjestaget fast vanligast är att den fortsätter ut i kedjestaget. Ingen tempolaser har vajern löpande inne i vevlagerhuset.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 15 Jul 2012 07:53

En tråkig sak med en del Cinelli laser som blott en del av ramarna verkar råka ut för är den vad man kan kalla för någon form av kemisk reaktion som drabbar lackeringen.
De utsatta ställena är de tre spoilers som är de ställen som har spackel av olika typ under lacken.
På foton ovan på lasern crono från 85 kan man se något som liknar massor av smårepor men som egentligen är någon form av bristningar i lacken.
Detta har även en annan person noterat här;

En strada ram som även den uppvisar dessa bristningar på flera ställen av olika grad.
Nu är frågan vad är det som orsakar detta? Är det en reaktion av spackel,primer och lack?
Varför uppvisar inte alla laser detta problem utan snarast ett fåtal?
Är det knutit till ett undermåligt grundarbete som en del ramar råkat ut för?
Varken min ram före omlackering eller Sönkes NOS ram hade/har detta problem.
Kunde man se detta problem redan tidigt under 80-talet när ramarna var nya?
Ska höra med Pelizzoli vilket jag tror kan känna till orsaken.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 15 Jul 2012 21:29

Pedaler till lasern var till ett bryderi när jag inte kunde bestämma mig för vilken modell jag skulle välja.
Ramen är från 86 och då hade c-record de ergonomiska pedalerna formade efter skorna som i en spets. Dessa var de pedaler som introducerades med c-record 1984 och som hängde med fram till 1987 då campagnolo lite sent kom med ny traditionell pedal baserad på deras klassiker record pedalen.
Men de ergonomiska var aldrig en riktig succe när många cyklister inte alls trivdes med dem p.g.a. formen som inte fungerar bra till alla cyklister. Sen var de lite problematiska med en del cykelskor och inställningar. Jag själv trivdes aldrig med mina chorus som jag använde under en mycket kort period. Obekväma och glappiga i fronten mellan pedal och clips.
Enligt campagnolo var designen tänkt för cyklister som trampar med tåspetsen nedåtvinklat med den nya modellen baserad på record pedalen, tänkt för den klassiska rundtrampstekniken.
Den andra modellen av c-record pedalen introducerades 87 och är mycket formskön.
Den fick bli ett par sådana till lasern när den första modellen är ful sen fungerar inte till min trampteknik.
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Post by atomlab » 15 Jul 2012 22:45

C-Record pedalerna är den absolut finaste komponenten som gjorts. Det kommer jag inte ifrån!

Varför väljer du inte clips med fäste för skorna?
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 16 Jul 2012 06:44

atomlab wrote:C-Record pedalerna är den absolut finaste komponenten som gjorts. Det kommer jag inte ifrån!

Varför väljer du inte clips med fäste för skorna?
Det är original men remmarna är inte monterade.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 16 Jul 2012 18:51

Retrofriktions reglagen satt bra. Frågan är nu hur de fungerar under belastning?
Annars växlar de bra med Regina frikransen och Regina CX kedjan med cykeln i mekstället.
Campagnolos vanliga friktionsreglagen är inga höjdare kan man allt säga och är bra mycket sämre än Simplex friktion. Men åsikterna är många om de olika reglagen och deras kompatibilitet med växlar,kedjor och frikransar. Så det kommer bli intressant att se hur dessa är när de är en ny bekantskap. En del säger de är jämnlika Simplex men majoriteten tycker de är dåliga och sämre än de vanliga friktions reglagen.
Image
Мясо это убийство

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by ravelax » 16 Jul 2012 20:21

Intressant! Ska bli spännande att höra ditt utlåtande när du testat cykeln när den är färdig. De är ju åtminstone väldigt snygga, växelreglagen.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 31 Jul 2012 22:20

Lägger upp en intressant studiebild på en Cinelli Laser Crono i SLX som Pelizzoli äger.
Han lackerade flera Laser under 80-talet och bland dem de som Ørsted använde vid sina banrekord. Gaffeln saknas till denna ram men givetvis inget hinder att nytillverka en om man vill. Lägger ett foto på min i MAX under så man kan se skillnader i detaljer.
Samtliga Crono i SLX är identiska varandra.
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
A G
Posts: 247
Joined: 09 Feb 2012 17:53
Location: Blekinge

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by A G » 31 Jul 2012 23:40

Trevlig jämnförelse! Skiljer sig Pelizzolis ram något storleksmässigt jämnfört med din?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 01 Aug 2012 07:50

A G wrote:Trevlig jämnförelse! Skiljer sig Pelizzolis ram något storleksmässigt jämnfört med din?
De är likastora; 59cm c-c (60,5cm c-t). Laser crono kom i väldigt få storlekar med samma längd på toppröret (55cm c-c-) oavsett sadelstolpsrörets längd.

Vevlagerhylsan med den berömda aeroprofilen på SLX ramen gör det inte möjligt att dra
vxl vajers externt.
Image

Toppmonterade ¨aero¨ reglage.
Image
Мясо это убийство

Post Reply