Tips på hjul till tyngre cyklist
Tips på hjul till tyngre cyklist
Hej alla!
Har fått ärva en gammal 90-tals racer från farsan som jag gjort ett projekt av att fixa till. Tanken är att jag ska bibehålla det mesta av utseendet, men kanske byta komponenter där det behövs. Blir nog en SS-konvertering också... men till att börja med så behöver jag tips om nya hjul.
Jag väger strax över 100 pannor och brukar poppa ekrar på de cyklar jag haft. Tidsfråga innan dessa ryker också.
Har pratat med en cykelhandlare, de tipsade om fälgar med hög profil som skulle hålla för tyngre cyklister. Dels blev dessa jäkligt dyra, dels tycker jag inte att den höga profilen passar cykeln. Vill ha det klassiskt.
Har ni tips på hållbara fälgar för en tyngre cyklist med klassiskt utseende?
Har sökt som fasen på forumet och hittat många roliga trådar, dock ingen som besvarar min fråga...
Tack på förhand!
/Björn
Har fått ärva en gammal 90-tals racer från farsan som jag gjort ett projekt av att fixa till. Tanken är att jag ska bibehålla det mesta av utseendet, men kanske byta komponenter där det behövs. Blir nog en SS-konvertering också... men till att börja med så behöver jag tips om nya hjul.
Jag väger strax över 100 pannor och brukar poppa ekrar på de cyklar jag haft. Tidsfråga innan dessa ryker också.
Har pratat med en cykelhandlare, de tipsade om fälgar med hög profil som skulle hålla för tyngre cyklister. Dels blev dessa jäkligt dyra, dels tycker jag inte att den höga profilen passar cykeln. Vill ha det klassiskt.
Har ni tips på hållbara fälgar för en tyngre cyklist med klassiskt utseende?
Har sökt som fasen på forumet och hittat många roliga trådar, dock ingen som besvarar min fråga...
Tack på förhand!
/Björn
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Vad är budgeten? Det avgör det mesta.
Satsa på 36håls så är det lugnt.
Lycka till!
ps. ifall det kan vara av intresse. Väger själv lite under hundringen och det kör jag på:
Miche-nav 36h x alex td17 fälg x dt competition. Har hoppat många trottoarkanter med dom utan problem och ett rätt billigt alternativ. ds
Satsa på 36håls så är det lugnt.
Lycka till!
ps. ifall det kan vara av intresse. Väger själv lite under hundringen och det kör jag på:
Miche-nav 36h x alex td17 fälg x dt competition. Har hoppat många trottoarkanter med dom utan problem och ett rätt billigt alternativ. ds
Last edited by Carl on 18 Oct 2010 21:48, edited 1 time in total.
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
hmm Att det poppar ekrar behöver inte bero på att du nödvändigtvis väger för mycket. det har hänt mig 2ggr enbart denna säsong. jag är 25-27kg lättare. jag är dock är jag inte jättelätt jag heller!
nåväl en 36håls fälg med ett stadigt nav borde funka.
det finns flera modeller som funkar men låt säga, mavic open pro fälg med phil wood nav för att ge ett exempel. be din cykelhandlare bygga hjulen med starka ekrar och korrekt spänning för en tyngre åkare.
lycka till!
som sagt, vad du än köper så bör det mesta ändå hålla eftersom 100kg inte direkt är ovanligt
nåväl en 36håls fälg med ett stadigt nav borde funka.
det finns flera modeller som funkar men låt säga, mavic open pro fälg med phil wood nav för att ge ett exempel. be din cykelhandlare bygga hjulen med starka ekrar och korrekt spänning för en tyngre åkare.
lycka till!
som sagt, vad du än köper så bör det mesta ändå hålla eftersom 100kg inte direkt är ovanligt
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Grymt! Då blev man en smula klokare! Tack!
Edit: budgeten är inte alltför stram. Tanken är att jag flyttarvhjulen till en ny ram. Viktigast att det e schyssta grejjor.
Edit: budgeten är inte alltför stram. Tanken är att jag flyttarvhjulen till en ny ram. Viktigast att det e schyssta grejjor.
Last edited by Lefty on 19 Oct 2010 21:56, edited 1 time in total.
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Ambrosio Nemesis
Mavic Gp4
Mavic Gp4
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Jag är uppe och jobbar på 110 kilogram och utan några missöden, ännu så länge, så använder jag mig av 32h Alex TD17 x Mack och 32h Mavic Open Pro CD x Phil. Båda dessa hjulpar har DT Comp-ekrar. Oroa dig inte i onödan.
Cogs 'n Kegs
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
har aldrig haft problem med ekerbrott, varken på fixie eller på räser (färre ekrar), trots att jag varit nära de hundra senaste åren.
däremot så hade jag problem med baknavet på första konverterade fixien.
köpte nå billiga hjulpar från SJS.
no-name naven var riktigt dåliga.
var som att tälja i smör med dom naven, riktigt dåliga. hann inte cykla mycket fören gängorna slets sönder, tror själv min vikt bidrog till det, men ändå.
så som dom andra säger, köp riktiga saker, så det håller.
dyrare - mer hållbart är min melodi.
får se hur länge surlynavet håller till senaste cykeln...
däremot så hade jag problem med baknavet på första konverterade fixien.
köpte nå billiga hjulpar från SJS.
no-name naven var riktigt dåliga.
var som att tälja i smör med dom naven, riktigt dåliga. hann inte cykla mycket fören gängorna slets sönder, tror själv min vikt bidrog till det, men ändå.
så som dom andra säger, köp riktiga saker, så det håller.
dyrare - mer hållbart är min melodi.
får se hur länge surlynavet håller till senaste cykeln...
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Om du vill kunna skjutsa en tung kompis på cykeln tycker jag du ska ha Mavic A719 (eller Sun Rhyno!)Lefty wrote:...... hålla för tyngre cyklister.
Vill du ha tub kan jag intyga att Mavic Gp4 klarar mycket.
/M
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
En annan kille på 100 pannor och hans erfarenheter.
Jag hade mycket problem med att ekrar small på min första racer. Byggde nya hjul med Ultegranav, Mavic open pro fälgar och DT comp ekrar. Inga problem.
Använde fälgarna som satt på racern innan (alex rims) och byggde fixed hjul med michenav och saphim ekrar och de fungerar utmärkt. Hjulen är till salu nu
Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?
MVH
Magnus
Jag hade mycket problem med att ekrar small på min första racer. Byggde nya hjul med Ultegranav, Mavic open pro fälgar och DT comp ekrar. Inga problem.
Använde fälgarna som satt på racern innan (alex rims) och byggde fixed hjul med michenav och saphim ekrar och de fungerar utmärkt. Hjulen är till salu nu
Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?
MVH
Magnus
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Undvik openpro om du e tung o hoppar mycket. kör på nåt som e högre OCH 36 hål med rejäla ekrar och var inte rädd för att betala lite mer... du har igen det i längden.... numera ca 110 kg förut 90.....
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Nja det behöver inte handla om tdf cyklister för att dra sönder eker eller fälg. Något som händer titt som tätt för de cyklister som drar tyngre än snittet. Man kan även dra av lätta tunna fälgar och cyklistens styrka och vridmoment är självklart en större orsak till ekerbrott än en persons vikt (ej tränade cyklister).tropfrog wrote:En annan kille på 100 pannor och hans erfarenheter.
Jag hade mycket problem med att ekrar small på min första racer. Byggde nya hjul med Ultegranav, Mavic open pro fälgar och DT comp ekrar. Inga problem.
Använde fälgarna som satt på racern innan (alex rims) och byggde fixed hjul med michenav och saphim ekrar och de fungerar utmärkt. Hjulen är till salu nu
Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?
MVH
Magnus
Pratade just om detta med en lokal tempokung som drog sönder hjul pga. hans tunga hårda kadens.
Мясо это убийство
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Alu fälgar på 330gram och under = raceday endast, oavsett vikt.
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Även tyngre fälgar ger sig och han höll med mig om att mavic mach2cd av retrofälgar är säkra. Snackar om gossar som kör solo på minst 53/14 i mil efter mil så cykeln vibrerar i kramper. Fast som du säger lätt är raceday fast det ryker då också.Indurain wrote:Alu fälgar på 330gram och under = raceday endast, oavsett vikt.
Мясо это убийство
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Vikten som belastar hjulet spelar mycket större roll än effekten i tramporna för att ha sönder ett hjul. Det är de upprepade lastväxlingarna varje varv när hjulet snurrar som gör att ekrarna går av. Viktigast för att få ett hållbart hjul verkar vara en tillräckligt hög total ekerspänning, inte en stark, styv fälg i första hand. Men en stark fälg måste till för att klara av en hög ekerspänning.tropfrog wrote:/---/
Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?
MVH
Magnus
Ett hjul byggt av en bra hjulbyggare har antagligen högre ekerspänning än vilket motsvarande fabriksbyggt hjul som helst. Minst 36 ekrar, fälgar med dubbla öljetter och en hjulbyggare som maxar fälgens kapacitet är receptet för riktigt starka hjul. Högprofilsfälgar är bra på det viset att de oftast lätt klarar riktigt höga ekerspänningar, men det finns snygga lågprofilsfälgar som funkar också. De DRC-19 touringfälgar jag byggde av klarade en ekerspänning på ca. 140 kg, och det måste finnas många smalare fälgar som klarar lika mycket.
edit, läste just dettta:
Jag misstänker att han kör med hjul med få ekrar som är för löst spända. De ekrar som avlastas på vänstersidan på bakhjulet vid moment från kedjan (de som "skjuter på") är speciellt känsliga, och sådana hjul kan faktiskt paja av hög effekt. Men det behöver inte vara ett direkt fel på hjulen, utan att de är för svaga i sig helt enkelt. Det går naturligtvis inte att få väldigt lätta och klena saker att hålla för höga belastningar.Ronny wrote:Nja det behöver inte handla om tdf cyklister för att dra sönder eker eller fälg. Något som händer titt som tätt för de cyklister som drar tyngre än snittet. Man kan även dra av lätta tunna fälgar och cyklistens styrka och vridmoment är självklart en större orsak till ekerbrott än en persons vikt (ej tränade cyklister).
Pratade just om detta med en lokal tempokung som drog sönder hjul pga. hans tunga hårda kadens.
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Vi pratade om träningshjul med 32h alt.36h och äldre tempohjul. Han är cykelhandlare och bygger hjul och vi hade en diskussion om äldre tubhjul eftersom vi båda är jämngamla och har samma referenser. Problemet är icke drivsidan (helst radialt) som du skrev men inte nödvändigtvis relaterat till låg ekerspänning enligt honom utan en kombination av fälgens vikt (form) och eker som använts.Naugas wrote:Vikten som belastar hjulet spelar mycket större roll än effekten i tramporna för att ha sönder ett hjul. Det är de upprepade lastväxlingarna varje varv när hjulet snurrar som gör att ekrarna går av. Viktigast för att få ett hållbart hjul verkar vara en tillräckligt hög total ekerspänning, inte en stark, styv fälg i första hand. Men en stark fälg måste till för att klara av en hög ekerspänning.tropfrog wrote:/---/
Magnus
Ett hjul byggt av en bra hjulbyggare har antagligen högre ekerspänning än vilket motsvarande fabriksbyggt hjul som helst. Minst 36 ekrar, fälgar med dubbla öljetter och en hjulbyggare som maxar fälgens kapacitet är receptet för riktigt starka hjul. Högprofilsfälgar är bra på det viset att de oftast lätt klarar riktigt höga ekerspänningar, men det finns snygga lågprofilsfälgar som funkar också. De DRC-19 touringfälgar jag byggde av klarade en ekerspänning på ca. 140 kg, och det måste finnas många smalare fälgar som klarar lika mycket.
edit, läste just dettta:Jag misstänker att han kör med hjul med få ekrar som är för löst spända. De ekrar som avlastas på vänstersidan på bakhjulet vid moment från kedjan (de som "skjuter på") är speciellt känsliga, och sådana hjul kan faktiskt paja av hög effekt. Men det behöver inte vara ett direkt fel på hjulen, utan att de är för svaga i sig helt enkelt. Det går naturligtvis inte att få väldigt lätta och klena saker att hålla för höga belastningar.Ronny wrote:.
Han tyckte själv att det var svårt med majoriteten av retro lågprofilsfälgar bygga "bomb proof".
När vi här i tråden pratar om tunga cyklister är det inte cyklister som man definierar som starka vältränade cyklister sen hamnar de väl de på saker som ingen tränad cyklist ens sätter sig på. Då är det kanske det blir lite svårt att få en korrekt nyans på det hela.
Ta diskhjul som Campganolo ghibli som är ett sk. "tension" hjul för att efterlikna ett vanligt fjädrande ekerhjul. Ett bra hjul på lvg. tempo men på velodrom kan dras sönder pga. högre vridmoment. Inte nödvändigtvis av tyngre cyklister modell Hoy. Ghibli som på 80-talet ansågs vara starkare än vanliga ekerhjul.
Мясо это убийство
Re: Tips på hjul till tyngre cyklist
Mavic open pro (kan finnas något bättre alternativ men du ville ju ha lite "original" utseende...)
Shimano xt nav fram + bak (du får fixa axlar och isocog)
Dt ekrar + nipplar (dyrare varianten)
Ekerbrickor
Och om du tänkte köra DH med den så kan du ju löda "korsen" på ekrarna
Kommer hålla vinter sommar vinter sommar vinter sommar.
Shimano xt nav fram + bak (du får fixa axlar och isocog)
Dt ekrar + nipplar (dyrare varianten)
Ekerbrickor
Och om du tänkte köra DH med den så kan du ju löda "korsen" på ekrarna
Kommer hålla vinter sommar vinter sommar vinter sommar.