Dags för ny tävlingsklass?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by 48/16 magnus » 09 Apr 2010 21:00

Little 500 ser ut att vara helkul, det eller cykelfolkrace skulle jag vilja köra.
Och det är klart att det behövs nya tävlingar och nya idéer om tävlingar.
Jag tror att den postmoderna cykelkultur (där satt den :wink: ) som vi är en del av i själva verket är en reaktion/revolt mot att den "riktiga cykelkulturen" har blivit allt för elitistisk och stagnerat. På vätternrundans tidning Cykla har dom "Manhattan på två hjul" som huvudrubrik, det skulle inte hänt för fem år sedan. Den urbana cykelvågen kan ingen längre blunda för, inte ens gamla sportfånar, multinationella cykeltillverkare eller stadsplanerare. Gick jag från ämnet nu?

God kväll / M

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by pärspektiv » 09 Apr 2010 22:29

Nej, du gick inte ifrån ämnet. Tror att du satte fingret precis på pudelns kärna!
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by viktor » 09 Apr 2010 23:15

Busken wrote:
ArvidSvensson wrote:
Busken wrote:...här nere i södern ha mycket med fylla och weed att...
...Tur att vi hade en båt-tuta att skrämma bort bilarna med! :D
Weed räcker för att skrämma bort mig. Trist upplägg.
ja, sverige är sverige och köpenhamn är köpenhamn. Men det är också här i det anarkistiska ligger, om det skulle drickas alkohol och rökas cannabis på en SCF arrangerad tävling så skulle ju det bli ramaskri. Under en alleycat är det väl ingen som höjer ögonbrynen nämnvärt, inte ute i Europa i alla fall...
Nej kanske inte, men det är väl också just därför som katter inte är så stora publika event. Riktar sig till en smal målgrupp så att säga. Tror inte min kära moder skulle komma och kolla om jag deltog i ett race där röka förekommer.

Och om man bortser från eventuellt knarkande så är väl katterna rätt små just för att man inte kan komma ifrån det "alternativa" (missförstå mig rätt), man är så mån om att bryta mot normen så att det går för långt och man "stänger ute" den breda massan istället (inkluderat min mor). Katte ute i stora världen kan ju förvisso vara rätt stora men jag tror publiken är smal, inget familjekalas direkt.

Usch, nu låter det som jag klankar på katterna men det är inte min mening, och jag tar inte för givet att alla katter är så som jag framställer exemplet ovan.
Tycker det är underbart att det anordnas katter och ser fram emot att delta i bla annat höstens svarta.
/Viktor

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by jp » 10 Apr 2010 01:05

viktor wrote:
Nej kanske inte, men det är väl också just därför som katter inte är så stora publika event. Riktar sig till en smal målgrupp så att säga. Tror inte min kära moder skulle komma och kolla om jag deltog i ett race där röka förekommer
.. fast katter är väl knappast till för publiken heller?
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by viktor » 10 Apr 2010 09:54

jp wrote:
viktor wrote:
Nej kanske inte, men det är väl också just därför som katter inte är så stora publika event. Riktar sig till en smal målgrupp så att säga. Tror inte min kära moder skulle komma och kolla om jag deltog i ett race där röka förekommer
.. fast katter är väl knappast till för publiken heller?
Nej, så kanske det är. Men det snackades ju om att katterna liknade det "pärspektiv" efterlyste och sen började det snackas publik och då blev jag förvirrad för det är väl precis som du skriver inte till för publiken.
/Viktor

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by Busken » 10 Apr 2010 13:53

viktor wrote:
Busken wrote:
ArvidSvensson wrote:
Busken wrote:...här nere i södern ha mycket med fylla och weed att...
...Tur att vi hade en båt-tuta att skrämma bort bilarna med! :D
Weed räcker för att skrämma bort mig. Trist upplägg.
ja, sverige är sverige och köpenhamn är köpenhamn. Men det är också här i det anarkistiska ligger, om det skulle drickas alkohol och rökas cannabis på en SCF arrangerad tävling så skulle ju det bli ramaskri. Under en alleycat är det väl ingen som höjer ögonbrynen nämnvärt, inte ute i Europa i alla fall...
Nej kanske inte, men det är väl också just därför som katter inte är så stora publika event. Riktar sig till en smal målgrupp så att säga. Tror inte min kära moder skulle komma och kolla om jag deltog i ett race där röka förekommer.

Och om man bortser från eventuellt knarkande så är väl katterna rätt små just för att man inte kan komma ifrån det "alternativa" (missförstå mig rätt), man är så mån om att bryta mot normen så att det går för långt och man "stänger ute" den breda massan istället (inkluderat min mor). Katte ute i stora världen kan ju förvisso vara rätt stora men jag tror publiken är smal, inget familjekalas direkt.

Usch, nu låter det som jag klankar på katterna men det är inte min mening, och jag tar inte för givet att alla katter är så som jag framställer exemplet ovan.
Tycker det är underbart att det anordnas katter och ser fram emot att delta i bla annat höstens svarta.
Jp träffar ju mitt i prick i sitt konstaterande men du glömmer också att det handlar inte om att bryta några normer utan om att ha roligt! Cykeltävlingar kommer ifrån sportvärlden, alleykatter ifrån budvärlden. Nu antar jag att jag framstår som en hasch-ivrare men det är nog bara en produkt av att jag bor i en stad där det finns ett kvarter där det säljs cannabis relativt obehindrat. Vidare så är det ju mycket "budkultur" här nere och den är ju ganska "street" om man säger så...

men jag vill även ta chansen och säga att jag håller helt och fullt med allt vad 48/16 har sagt i den här tråden!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by viktor » 10 Apr 2010 14:09

Ni har helt rätt och jag säger inte emot. Det jag försökte belysa var bara det att pärspektiv efterlyser en tävlingsform som kan tilltala den breda massan och vara hyffsat publikvänlig och där passar katterna inte riktigt in, så som dom ser ut idag.
/Viktor

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Dags för ny tävlingsklass?

Post by Hiwatt » 17 Apr 2010 09:09

snarkus wrote:Det verkar vara två saker som disukteras i den här tråden:

Den första är ett reellt problem - det är ofta dåligt med publik på cykeltävlingar, inte minst eftersom de arrangeras t.ex på industriområden. Här tror jag lobbyverksamhet är viktigt, likaså att man går med i sin lokala cykelklubb och ger dem stöd på så sätt.

Det andra ämnet är en ny tävlingsklass för vuxna nybörjare med begränsningar på vilket material som får användas och en helt ny tävlingsform. Duger inte sportklass? Där är man konkurrenskraftig även om man har ett gammalt stålhärke, så länge man har cykelvana och har tränat någorlunda. Det är just en klass som är avsedd för nybörjare och de som kanske kört något motionslopp och vill prova på en riktig tävling. Jag tror dessutom det är roligare för arbetskamrater och andra att se på när man kör en riktig cykeltävling, än om man kör någon nerdummad 1-mot-1-variant som lika gärna hade kunnat bytas ut mot ett roller-race.
Precis - jag håller med Snarkus här. Håller även med 48/16 om urbana-vågen, Ellervamannuskasäjja. Däremot tycker jag att båda lägren drar med fördomar om varandra. Vilket är synd. Eftersom jag anser mig vara en del av båda sidor (tävlar/tränar H30/elit/senior och kör FG och äääälskar alleycats)...så gör jag ett litet inlägg (no offens åt ngt håll OBS OBS)

...de flesta "riktiga SCF" tävlingar arras, även dom, av icke sponsrade entusiaster. Klubb-farsor som stuttsar upp 0500 på lördagmornar, och tejpar upp avspärrningar, och sopar grus ute på ngn korsning bredvid ngn nedlagd Konsumbutik ute i ngn nedlagd byhåla. Det kommer 30 - 40 pers till startlinjen och det står 10 pers och kollar. Det är stort "engagemang på gräsrotsnivå". Att det är blåbärssoppa och svensk Gunde/Åsa-Nisse flås svetto gefuhl, och kanske inte känns så Paris-Roubaix exotiskt och skimret från Raphas senaste "landsvägsfilm" saknas, beror ju endast på att förnyelsegraden inom sporten har stått still sedan 70talet. Sporten styrs av "gubbar".

(Dessa "gubbar" kommer inte att komma till FG. FG måste komma till dom.)

Jag kan inte riktigt se det elitistiska i detta engagemang (ovan). Jag skulle isf vilja hävda att elitismen kommer från båda håll. FG åkare är minst lika petiga, om inte mer petiga, med vad som är rätt och fel (jag blir gång på gång neggad om att jag minsann ju inte har vertikala drops på min ram...wtf e dealen med det? kan ngn förklara). "Vi vill tävla men det ska ju liksom vara på låtsas" - precis så är det i sportklassen. Några kör som damp-hjon, andra softar. Testa att köra ngt gran-fondo, Roslagsvåren eller Vänern runt eller vad som.

De flesta FGåkarna skulle vara bra d-a starka i motionsklasser. Men av ngn anledning är det inte intressant att köra de tävlingar som anordnas runt om i landet. Att man inte får köra med fastnav är inte ett argument. Snackar man med arrangören så fixar dom nog det om man visar intresse. Oftst brukar det handla om att ha en broms. De är nämligen överlyckliga för varje 20a i startavgift de kan få in. Om man visar det engagemanget kommer det att generera fler startande/fler i publiken...osv.

Väljer man att stå utanför och crusta - "fuck the system"...så visst det kanske e creddigt, men "gubbarna" skulle inte bry sig.

Om att det skulle vara ett materialargument skulle jag vilja, precis som Snarkus, påpeka att man kan maxa på rätt rejält med en stålpinne från 70talet. Idén om att det skulle vara särdeles "dyrt" och stekigt i sport/senior är helt befängd. Det är dyrt om man vill att det ska vara dyrt. Och många vill ju det. Men det handlar ytterst om att köra och ha roligt, dyra prylar underlättar men är inte avgörande (rimlighet). Man måste alltså inte raka benen. I förrgår körde jag med en ox-stark elitåkare som körde på en cheap-ass alu-hoj med instegsgrupp. 15 000 hade han lagt på den, för att ha på träning/tävlingsträning.

Jag skulle kunna kolla om det går att ordna en fixed-klass på Luma GP. Det skulle vara skitkul om det blev av. ...och det skulle vara heeelt ok att ta en birabärsa efteråt, om det är där skon klämmer. SCF bryr sig inte om det, så länge man inte kör full/hög/dopad.

Detta är inte gnäll eller pekpinne eller ngt sånt skit, det här är bara min bild av FG v.s. LVG tävling-kultur-sammanhang. Båda har sina sidor. I det ena lägret är formen stöpt, och där finns det resurser och engagemang och erfarenhet. På andra sidan är det ganska...tomt på engagemang (ex Pista Malmö då! Cheeeers!!) och det handlar mer om dresscode och att gnälla. Det är helt i sin ordning, men om det ska bli ngt tävlingstjosan krävs det att FG går mot LVG/gubbarna. SCF är sega-gubbar. Absolut. Men SCF hostar liksom inte bara fram en tävling för att det pågår en urban våg...de sanktionerar/sponsrar och engagerar så gott de kan. De har inte ngn stor budget (den gick till fotbollen o hockeyn) så - resurserna är små men viljan är stor.

(...och så skulle jag bara vilja säga att vääääldigt många i min klubb har ägt/kört/tränat/skidat runt på FG´s i flera år. FG är inte så exceptionellt i klubb-världen om man jämför med t.ex. svenne-cyklist-pendlar världen...som ju då ofta är FG åkarens bias.)
The Blood I bleed is Black indeed!

Post Reply