Nytt speciallåsconcept till fixed gear

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 03 Feb 2009 13:21

Ronny wrote:Som vanligt glöms vi bort som kör med dubbla diskhjul. Vi ska få våra cyklar snodda visst.
Du får se till att ha pumphål som är genomgående alternativt någon slags lock som går att ta bort så du får igenom din wire :)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 03 Feb 2009 13:34

Moppen Suzuki K50 hade ett smått lysande lås.

I svingen satt det två hål och en hade man en rörbit som man normalt förvarade i gaffelkronan.

Jag tycker ni måste utnyttja något av de hålrum som är på en cykel tex sadelstolpe.

/Fredde

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 03 Feb 2009 17:25

boon wrote:Ett fet jävla magnetlås.
Bara att aktivera magneten och ramen går inte att lyfta bort.
Och man ska kunna magnetisera låset/bygeln MOT det man låser. Så att det inte går att flytta på låset...
The Blood I bleed is Black indeed!

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 03 Feb 2009 21:10

ifall det skall gå fort och man skall slippa använda nyckel fram och tillbaka är det enda möjliga ett pinnlås eller liknande med fjärrupplåsning/låsning. då har man dock något som sitter fast på cykeln hela tiden. vilket jag i och för sig inte tror att så många cykelbud störs utav.

bud använder olika typer av lås lite beroende på smak. nyckeln hänger runt handleden och när man har snitsen inne tar det 2 eller 3 sekunder att låsa eller låsa upp cykeln med ett säkert bygellås förutsatt att det finns nära till hands (t ex nedre brösthöjd på axelremmen). vet man att man skall vara borta från cykeln en längre tid är det bara att låsa fast cykeln i något som sitter fast.

jag skulle dock kunna tänka mig ett fjärrstyrt pinnlås kombinerat med en extra vajer i väskan att använda vid behov.
snackade med en kollega om just ett dylikt pinnlås idag. det vore praktiskt men kanske inte så snyggt och stöldsäkert.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 04 Feb 2009 09:22

Ett speciallås för fixies med säljpotential är nog ett mindre bygellås som är snyggt. Håller det industirstandard och sedan har en snygg design så skulle det nog sälja en del, i vart fall så länge trenden håller.

magnus gustafsson
Posts: 63
Joined: 27 Mar 2008 22:44
Location: Hägersten/Stockholm
Contact:

Post by magnus gustafsson » 04 Feb 2009 14:45

Jag och ett gäng till på mitt jobb har precis gjort en lösning på låsproblematiken i form av ett lås integrerat i ramen på cykeln. En del av överröret är öppningsbart och du kan låsa ramen runt en stolpe eller liknande. Bryter man upp låset tar man också sönder cykeln. Det är ett designkoncept och finns inte ute på marknaden ännu....så vi väntar bara på att någon ska ta stafettpinnen och ta det vidare till Produktion:)

Image
Image

Image
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 04 Feb 2009 15:08

Coolt!

Jag har blivit lite sugen på en sådan där ram som går att plocka i bitar för lättare transport, i kombination med stabil låsmöjlighet så skulle det vara riktigt intressant.

Kräver dock något att låsa runt, men med en vajer är ju det problemet löst.

Pluspoäng för weird lookin' bike in a good way.
Image Image Image Image

Post Reply