Rost och renoveringsfrågor om en gammal österrikare
- geschwindten
- Posts: 234
- Joined: 28 Apr 2008 21:51
Rost och renoveringsfrågor om en gammal österrikare
Tjenare!
Jag har fått turen att ärva en gammal rostig cykel som är riktigt tjusig.
Den tidigare ägaren är min granne som kommer från Österrike, han tog med sig den när han kom till Sverige för ett bra tag sen. Jag brukar fixa med mina andra cyklar på framsidan av huset ibland och när han går förbi brukar vi snacka cykel. I helgen frågade han mig om inte jag ville överta hans gamla räcer, vi var båda överens om att den behöver luftas! Sagt och gjort - Nu är den min!
I skrivande stund har jag tandborstat hela ramen ren, har nu några frågor om rost&renovering.
Lägger upp några bilder, dels för att de säger mer och dels för att visa pärlan:
Märk var växlarna sitter, se spaken vid vevarna. Fräckt.
En "Assmann Special" sadel med teleskopstöd. Bör den smörjas in? isåfall med vad? vanlig skoläderkräm?
På den kromade delen av ramen sitter redan rost fast på stålet under, den sitter där den sitter - sant? eller finns det något att göra åt det?
Styrstam och den olindade delen av styret har angripits av någon slags knottrig rost. Går den att få bort, isåfall hur? Den bruna rosten på flaskhållaren, går den att ta bort med?
Mer rost!
Jag har sökt på frågan "rost" i forumen men inte blivit något klokare av saken. Nu frågar jag er! Går rosten att besegra och med vilka grejer? jag har använt coca-cola och rostlåsningen "rally" som gör att fastrostade skruvar och dyl går att lossa på. Men rosten vill inte försvinna.
För den som undrar tänker jag inte konvertera den här cykeln till fixed men frågan rost kan ju vara bra att behandla!
Cykeln heter f.ö "Sussex" och på dekalen går att läsa "SUSSEX, FüSZL WIEN. V"
Om någon vet mer om saken, skriv! likaså om ramen ser just typisk ut för en särskild tillverkare. Själv har jag ingen aning och det jag googlat på har inte gett resultat. Övriga delar som inte syns är växlar med spak Huret. Fälgarna är tubdäcksfälgar och går inte att tyda vad de är för ena men naven är Gnutti Campagnolo. Det var ju en tjusig gåva!
Tacksam för alla svar!
Jag har fått turen att ärva en gammal rostig cykel som är riktigt tjusig.
Den tidigare ägaren är min granne som kommer från Österrike, han tog med sig den när han kom till Sverige för ett bra tag sen. Jag brukar fixa med mina andra cyklar på framsidan av huset ibland och när han går förbi brukar vi snacka cykel. I helgen frågade han mig om inte jag ville överta hans gamla räcer, vi var båda överens om att den behöver luftas! Sagt och gjort - Nu är den min!
I skrivande stund har jag tandborstat hela ramen ren, har nu några frågor om rost&renovering.
Lägger upp några bilder, dels för att de säger mer och dels för att visa pärlan:
Märk var växlarna sitter, se spaken vid vevarna. Fräckt.
En "Assmann Special" sadel med teleskopstöd. Bör den smörjas in? isåfall med vad? vanlig skoläderkräm?
På den kromade delen av ramen sitter redan rost fast på stålet under, den sitter där den sitter - sant? eller finns det något att göra åt det?
Styrstam och den olindade delen av styret har angripits av någon slags knottrig rost. Går den att få bort, isåfall hur? Den bruna rosten på flaskhållaren, går den att ta bort med?
Mer rost!
Jag har sökt på frågan "rost" i forumen men inte blivit något klokare av saken. Nu frågar jag er! Går rosten att besegra och med vilka grejer? jag har använt coca-cola och rostlåsningen "rally" som gör att fastrostade skruvar och dyl går att lossa på. Men rosten vill inte försvinna.
För den som undrar tänker jag inte konvertera den här cykeln till fixed men frågan rost kan ju vara bra att behandla!
Cykeln heter f.ö "Sussex" och på dekalen går att läsa "SUSSEX, FüSZL WIEN. V"
Om någon vet mer om saken, skriv! likaså om ramen ser just typisk ut för en särskild tillverkare. Själv har jag ingen aning och det jag googlat på har inte gett resultat. Övriga delar som inte syns är växlar med spak Huret. Fälgarna är tubdäcksfälgar och går inte att tyda vad de är för ena men naven är Gnutti Campagnolo. Det var ju en tjusig gåva!
Tacksam för alla svar!
- christofer
- Posts: 72
- Joined: 03 Mar 2008 23:02
- Location: MALMØ
- Contact:
Jävligt stilig cykel Aron!
Det finns en rosa smörja på biltema som heter rostätare, som tar bort rost (uppenbarligen). Jag använde det på en gammal cykel med hyfsat bra resultat. Det kan missfärga lacken lite, så man får använda det försiktigt. På kromade ytor funkar autosol rätt bra.
Lycka till med renoverandet & hoppas man får se dig i Malmö nästa vecka!
/Christofer
Det finns en rosa smörja på biltema som heter rostätare, som tar bort rost (uppenbarligen). Jag använde det på en gammal cykel med hyfsat bra resultat. Det kan missfärga lacken lite, så man får använda det försiktigt. På kromade ytor funkar autosol rätt bra.
Lycka till med renoverandet & hoppas man får se dig i Malmö nästa vecka!
/Christofer
Så DET är din österrikiska bekantskap, den var mycket finare än vad jag hade föreställt mig! Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat (har själv smort in en gammel sadel från 40-talet med glimrande resultat). Rosten bekämpas med autosol, rostätare och WD40. Tänk på att mycket kan vara smuts, tvätta cyklen ordentligt med avfettare, biltema har en sprutflaska som heter "cykeltvätt" den har fungerat fint för mig. Tänk även på att akta dig för att använda 556 och wd40 nära lager (penetrerande smöjolja och lager är ingen bra kombo). När du har tvättat och putsat klart på din cykel glöm då inte att återfetta lagr, stolpar och stammar (jag kan köpa phil woods syntetiska fett till dig på TBS om du vill) och olja kedjan duktigt! Toppen hoj det där aron!
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Hej.
Tjusig cykel. jag tycker du ska maila Kjell som har en sida om cykelhobby. Han vet det mesta om äldre cyklar.
cykelhobby@telia.com
Tjusig cykel. jag tycker du ska maila Kjell som har en sida om cykelhobby. Han vet det mesta om äldre cyklar.
cykelhobby@telia.com
oj jävlar, tog jag sönder gammelsadeln där när jag gjorde det förra våren?ArvidSvensson wrote:NEJ!!SimonBusk wrote:...
Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat...
Inte minkolja på lädersadlar. Minkolja mjukar upp skinnet och gör det samtidigt svagare i dragriktningen. Har du otur kommer sadeln att bli en banan. Vaxliknande grejjer ska du använda. Blir kalasfint.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Är den fortarande inte en banan är det nog lungt. Jag minkoljade en gammal cool dokumentportfölj en gång och den blev sladdrig och lös. Innan behandlingen kunde jag stoppa ner a4-block i den utan problem, efter behandlingen fanns det liksom ingen mothåll i skinnet längre.SimonBusk wrote:oj jävlar, tog jag sönder gammelsadeln där när jag gjorde det förra våren?ArvidSvensson wrote:...bla bla...
"ianthewelshman" (eller någonting..) på happy kan läder och gör bl.a. urtjusiga styrlindor. Det var han som tipsade mig om att vaxa. Brooks Proof Ride som följer med sadlarna är ett vax. Hetta upp vaxet med en hårtork och pensla på rikligt runt om hela[/] sadeln, även på kanterna av skinnet. Låt undersidan vara helt täckt men polera bort överflödet på ovansidan efter några timmar. Som en bonus blir sadeln vattentät men den klarar inte sprayet från bakhjulet i regn. Tryck upp en plastpåse under sadeln som skydd vid blött underlad.
Är minkolja olja man pressar ur minkar?ArvidSvensson wrote:NEJ!!SimonBusk wrote:...
Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat...
Inte minkolja på lädersadlar. Minkolja mjukar upp skinnet och gör det samtidigt svagare i dragriktningen. Har du otur kommer sadeln att bli en banan. Vaxliknande grejjer ska du använda. Blir kalasfint.
Visst kommer minkolja från minkar, men jag vet inte exakt hur det går till rent tekniskt - oljan utvinns väl från fett?snarkus wrote:Är minkolja olja man pressar ur minkar?ArvidSvensson wrote:NEJ!!SimonBusk wrote:...
Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat...
Inte minkolja på lädersadlar. Minkolja mjukar upp skinnet och gör det samtidigt svagare i dragriktningen. Har du otur kommer sadeln att bli en banan. Vaxliknande grejjer ska du använda. Blir kalasfint.
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
-
- Posts: 340
- Joined: 08 Oct 2008 02:59
- Location: Sundets blåshål..
innan man målar/lackar, hur får man lättast bort rost som inte går att polera bort, sandpapper eller nån fräsig kemikalie?David_gbg wrote:Att krom och så blir fint av Autosol kan jag köpa.
Men på de delar som är rostangripna "på riktigt" bör man ju bättringsmåla eller klarlacka för att rosten inte ska komma tillbaka direkt.
- geschwindten
- Posts: 234
- Joined: 28 Apr 2008 21:51
Tack ska ni ha för alla peppande komplimanger och information!
Nog känner man sig entusiastisk över en sån här cykel men med den här responsens blev den lite större. Det är bra att få spåna lite med andra runtom i landet istället för att sitta funderandes och sedan förbannad över något som är en fröjd!
Nu känner man sig ännu klokare. Rosten som gnagt bort dekalerna på överröret får för charmens och svårighetensskull sitta kvar. Resten av lacken är så snyggt handmålad och det är svårt att toppa.
Sadeln tänkte jag pröva i ursprungsskicket först för att sedan bli smartare av saken hur den blir smord. Smörjer den sen.
Angående oljan Simon, jag sänder dig ett PM!
(hoppas på att träffa hela cykelgänget nere i södern nästa vecka)
Likaså dig Surpa, vi borde ta en repa i helgen när vi bor så nära varann här mitt ute i ingenstans! eller vad säger du? PM kommer. Jag är hemma som du säkert förstår
Nog känner man sig entusiastisk över en sån här cykel men med den här responsens blev den lite större. Det är bra att få spåna lite med andra runtom i landet istället för att sitta funderandes och sedan förbannad över något som är en fröjd!
Nu känner man sig ännu klokare. Rosten som gnagt bort dekalerna på överröret får för charmens och svårighetensskull sitta kvar. Resten av lacken är så snyggt handmålad och det är svårt att toppa.
Sadeln tänkte jag pröva i ursprungsskicket först för att sedan bli smartare av saken hur den blir smord. Smörjer den sen.
Angående oljan Simon, jag sänder dig ett PM!
(hoppas på att träffa hela cykelgänget nere i södern nästa vecka)
Likaså dig Surpa, vi borde ta en repa i helgen när vi bor så nära varann här mitt ute i ingenstans! eller vad säger du? PM kommer. Jag är hemma som du säkert förstår
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
pista-primorska wrote:innan man målar/lackar, hur får man lättast bort rost som inte går att polera bort, sandpapper eller nån fräsig kemikalie?David_gbg wrote:Att krom och så blir fint av Autosol kan jag köpa.
Men på de delar som är rostangripna "på riktigt" bör man ju bättringsmåla eller klarlacka för att rosten inte ska komma tillbaka direkt.
Sandpapper, kör du med ngn. kemikalie som enbart tar bort rosten blir det porer kvar där rosten lätt får fäste igen. Jag skulle slipat ner med sandpapper, slipa först med ett grovare papper (120), jobba dig sedan neråt och avsluta med fint våtsslippapper runt 600.
Efter det:
1 - Torka med Ksprit för att bli av med föroreningar från händerna (viktigt annars börjar det rosta igen
2 - Klibbduk, för att bli av med allt slipdam och fibrer från andra trasor. Finns hos lackerare och kostar 10kr. Grymt väl investerade pengar.
3 - Spruta först på en rostskyddsprimer. När den torkat kika efter repor efter sandpappret, finns sådana slipa med finaste pappret och spruta på mer primer. Gör så till ytan är helt slät. Slipar du använder du givetvis klibbduken innan du lägger på nästa lager.
4 - Lack/klarlack
Kanske lite overkill men det blir bra iaf.