Radialekrade hjul pallar inte med nagon torsionell kraft (om det nu heter sa pa svenska), alltsa kraften som uppstar da navet roterar och drar falgen med sig. Darfor ska man aldrig radialekra ett bakhjul eller ett hjul med skivbroms (eller annan navbroms).pista-primorska wrote:Grejen är just att radialekrade hjul är svagare, men det har alltså inget att göra med hur ekerhuvudena sitter?snarkus wrote: Enligt vad jag last i amnet sa har det inte nagon betydelse. Normen for att bygga radial-ekrade hjul ar ju t.ex sa.
Mina krakfotshjul ar dock byggda med varannan trio in och varannan ut.
Kanske ar dags for en trad for halvexotiska hjulbyggen snart
Ursäkta att jag drog tråden så långt OT, men jag rycktes med av farten..
Nu parafraserar jag ur boken "The Art tof Wheelbuilding" av Gerd Schraner;
For att maximal torsionell kraftoverforing ska ske i ett hjul sa ska ekrarna vara i en nittiogradig vinkel mot en imaginar linje som man drar genom axelns centrum och ekerhalet i navet. (Jag kanske borde illustrera det har.. )
Alltsa - om man tittar pa sidan av sitt nav och tanker sig en linje som gar rakt igenom mitten av axeln, genom ett ekerhal pa var sida, sa ska hjulet vara byggt sa att ekrarna ar i en rat vinkel mot linjen.
Vilken sorts ekring som ar bast beror pa hur hoga falgar man har och hur hogt nav man har.
En gissning fran min sida ar att ett hjul byggt med tva tredjedelar 4-korsekrar (24 av 36 ekrar) och en tredjedel radialekrar (12 av 36) blir ett himla bra hjul da man har 24 ekrar i en formodligen fin vinkel och som darmed ger en bra kraftoverforing samt 12 ekrar som ger hjulet radiell styvhet.
(Notera att jag mycket val kan vara ute och cykla helt och hallet.)