Feta killar behöver växlar
Re: Feta killar behöver växlar
Masin växer ännu mer med fler komponenter monterade! Blir det jungfrufärd i vår?
Gillar idén med en klassisk ram och "moderna" komponenter. Det bästa från två världar.
Gillar idén med en klassisk ram och "moderna" komponenter. Det bästa från två världar.
Last edited by d'epoca on 30 Jan 2012 18:20, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today
Re: Feta killar behöver växlar
Tack!
Ja, jag bestämde mig för att jag kommer vilja använda den här cykeln då och då - vilket gör att jag vill ha prylar på som går att få tag på slitdelar till. Samtidigt vill jag att det skall se klassiskt och "top of the line" ut. Det är vissa markörer som ger gammaldags stuk - blanka komponenter, låg profil på fälgarna, däck med beige sida, en sadel som inte består av mer hål än sadel, växlelspakar på ramen, m m. Samtidigt är 8V komponenterna inte från stenåldern och kassett, kedja m m. finns att köpa över disk. Dual pivot-bromsar är rätt trevligt i jämförelse med äldre bromsar osv. Faktum är att det är en lite ovanlig Record 8V ändå - det var bara något år som Campagnolo inte skrev gruppnamnet på 8V-komponenterna ("slant" parallellogram och dp-bromsar) och det här är en sådan grupp (ca 1993-4). Det står bara Campagnolo på dem - inget annat.
Mvh
J2000E
Ja, jag bestämde mig för att jag kommer vilja använda den här cykeln då och då - vilket gör att jag vill ha prylar på som går att få tag på slitdelar till. Samtidigt vill jag att det skall se klassiskt och "top of the line" ut. Det är vissa markörer som ger gammaldags stuk - blanka komponenter, låg profil på fälgarna, däck med beige sida, en sadel som inte består av mer hål än sadel, växlelspakar på ramen, m m. Samtidigt är 8V komponenterna inte från stenåldern och kassett, kedja m m. finns att köpa över disk. Dual pivot-bromsar är rätt trevligt i jämförelse med äldre bromsar osv. Faktum är att det är en lite ovanlig Record 8V ändå - det var bara något år som Campagnolo inte skrev gruppnamnet på 8V-komponenterna ("slant" parallellogram och dp-bromsar) och det här är en sådan grupp (ca 1993-4). Det står bara Campagnolo på dem - inget annat.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
1993-94 låter högst troligt.
På Wikipedia står det följande:
"1995 Group names on components are introduced"
http://en.wikipedia.org/wiki/Campagnolo
Lite synd att de började märka allt. Men det var nog i marknadssyfte. Jag gillar det gamla uplägget där vissa komponenter återfinns i flera grupper. Istället för att ha massvis med varianter och olika stämplar.
På Wikipedia står det följande:
"1995 Group names on components are introduced"
http://en.wikipedia.org/wiki/Campagnolo
Lite synd att de började märka allt. Men det var nog i marknadssyfte. Jag gillar det gamla uplägget där vissa komponenter återfinns i flera grupper. Istället för att ha massvis med varianter och olika stämplar.
Yesterday's Technology Today
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Feta killar behöver växlar
Ja holy smokes vilken fin cykel din Masi blir! Har du med dig beväpnade vakter som cyklar bredvid eller hur ska du lösa stöldrisken??
Jag tänkte berätta vilken cykel det blev till sist, som ni kanske minns hade jag en BMZ och en Batavus på gång. Men mannen med BMZ:n blev arg (minst sagt) när jag ville pruta. De synpunkter jag inhämtat härifrån som grund för mitt bud gav han inget för. Batavusen-killen hörde inte av sig. Istället hittade jag den här coola holländaren:
SL i ramen, SLX gaffel, Campa NR växlar/reglage/nav, Sugino Super Mighty vevparti och Modolo bromsar. Fick med ett extra hjulpar för tub också. 325 Euro känns billigt för den tycker jag!
Huissoon vet man inte mycket om tydligen utom att de hade ett litet team på 80-talet och att ramarna verkar vara välbyggda. Någon lärljunge till Huisson driver nu Colossi i Kina.
Någon här som kan berätta mer? Nu är jag jäkligt sugen på att det ska komma en stor pappkartong från Holland nästa vecka!
Jag tänkte berätta vilken cykel det blev till sist, som ni kanske minns hade jag en BMZ och en Batavus på gång. Men mannen med BMZ:n blev arg (minst sagt) när jag ville pruta. De synpunkter jag inhämtat härifrån som grund för mitt bud gav han inget för. Batavusen-killen hörde inte av sig. Istället hittade jag den här coola holländaren:
SL i ramen, SLX gaffel, Campa NR växlar/reglage/nav, Sugino Super Mighty vevparti och Modolo bromsar. Fick med ett extra hjulpar för tub också. 325 Euro känns billigt för den tycker jag!
Huissoon vet man inte mycket om tydligen utom att de hade ett litet team på 80-talet och att ramarna verkar vara välbyggda. Någon lärljunge till Huisson driver nu Colossi i Kina.
Någon här som kan berätta mer? Nu är jag jäkligt sugen på att det ska komma en stor pappkartong från Holland nästa vecka!
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Feta killar behöver växlar
Häftig!
Alltid kul med något udda och eget.
Extra plus för nr skylthållaren!
Alltid kul med något udda och eget.
Extra plus för nr skylthållaren!
Re: Feta killar behöver växlar
Kan inte säga så mycket om byggaren än att beneluxiska ramar gärna är väldigt välbyggda och stabila på grund av dåtidens risiga vägar. Ja, det är vad jag har hört alltså.
Re: Feta killar behöver växlar
Har inget att tillägga utom att nummerskylthållare inger respekt. Har nog bara haft en cykel med hållare och det var en gammal Benotto med extremt branta vinklar - har för mig att jag var tvungen att släppa ur luften ur bakdäcket för att få i hjulet i ramen.
Ramar fr Benelux är byggda för att användas - inget prål utan bara bruks. Kommer den hem som den ska har du inte gjort bort dig.
Mvh
JE
Ramar fr Benelux är byggda för att användas - inget prål utan bara bruks. Kommer den hem som den ska har du inte gjort bort dig.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Feta killar behöver växlar
Vad bra att jag inte gjort bort mig
Hittade en firma som heter huissoon sport på nätet där man kunde ana på holländska att de hållt på sen hedenhös med cyklar och bla bla bla, skrev ett mail till dem och vi får se vad/om de svarar, kanske vet de något om hojen.
Jag tycker den är fin men kanske att jag kommer försöka byta vevpartiet till ett campagnolo från samma period istället, vi får se. Modolobromsarna får nog sitta kvar. Jag tycker dock bromsvajrarna ser långa ut men det kanske ska vara så? Sen är det detta med att ev lyckas byta ut hoodsen på dem, de ser lite mörka ut men kanske är de ok. Så måste det ju bli en annan flaskhållare som inte skymmer logotypen!
Hittade en firma som heter huissoon sport på nätet där man kunde ana på holländska att de hållt på sen hedenhös med cyklar och bla bla bla, skrev ett mail till dem och vi får se vad/om de svarar, kanske vet de något om hojen.
Jag tycker den är fin men kanske att jag kommer försöka byta vevpartiet till ett campagnolo från samma period istället, vi får se. Modolobromsarna får nog sitta kvar. Jag tycker dock bromsvajrarna ser långa ut men det kanske ska vara så? Sen är det detta med att ev lyckas byta ut hoodsen på dem, de ser lite mörka ut men kanske är de ok. Så måste det ju bli en annan flaskhållare som inte skymmer logotypen!
Re: Feta killar behöver växlar
.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:22, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Feta killar behöver växlar
Sjukt snyggt och gillar verkligen den "metalliska" känslan på hojen! Bra jobbat, vill också ha...
Loch Ness is Deep.
Re: Feta killar behöver växlar
Boom! Där satt den , snyggaste cykeln på forumet alla kategorier!!
--------->>><<<<--------------
Re: Feta killar behöver växlar
Kan inte annat än instämma! Jäkligt snygg, +1, etc.!Andye wrote:Boom! Där satt den , snyggaste cykeln på forumet alla kategorier!!
+1 extra för rätt byggda hjul också!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Feta killar behöver växlar
Jag tror din blir finareAndye wrote:Boom! Där satt den , snyggaste cykeln på forumet alla kategorier!!
Re: Feta killar behöver växlar
Väldigt fin! Är kedjestagsdesignen mest estetik, eller förändrar den rörets egenskaper på något sätt?
Re: Feta killar behöver växlar
Backa i tråden lite så kan du läsa lite mer om det vilket är ganska kul bitvis. Snyggt bygge blott minus kanttråd och hipstervinkeln på sadeln. Gillar det gula.hagard wrote:Väldigt fin! Är kedjestagsdesignen mest estetik, eller förändrar den rörets egenskaper på något sätt?
Мясо это убийство
Re: Feta killar behöver växlar
Tackar, dock är "hipstervinkeln" enbart ett perspektivfel. Den sitter helt plant. Tror jag retats med en del här på siten om just vinkeln på deras sadlar - så att göra likadant vore dumt. Sadelvinkel och överdriven drop är mina favorit-pet peeves. Kanttråd är det som gäller för mig om det inte gäller rena utställningscyklar.
Mvh
JE
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Snygg värre! Vad är det för däck du har?
Re: Feta killar behöver växlar
.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:22, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Mycket fin cykel! Vi vill alla bo i en gul Masi.
Re: Feta killar behöver växlar
^Bra jobbat och förklarat om sadelns vinkel. Jag hade själv aldrig hanterat det bättre ifall någon påstod jag kör med hipstervinklad sadel. Brukar också ställa in dem ganska horisontellt så man greppar bra i dalen och inte får en tendens att glida framåt och kana av. Sen beror det lite på sadeln om det är bra skick eller en äldre sliten sak som kanske har mjuk stomme och räls som ger med sig av trycket. De blir ju alltid något nedsuttna efter en tids användning och formen ändrar sig.
Har också svårt för överdrivet dropp sen löjligt långa stammar med en framåtskjuten sadel. Det säger allt att dem är ¨ute och cyklar¨.
Har också svårt för överdrivet dropp sen löjligt långa stammar med en framåtskjuten sadel. Det säger allt att dem är ¨ute och cyklar¨.
Мясо это убийство