Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 30 Jan 2012 17:01

Masin växer ännu mer med fler komponenter monterade! Blir det jungfrufärd i vår?
Gillar idén med en klassisk ram och "moderna" komponenter. Det bästa från två världar.
Last edited by d'epoca on 30 Jan 2012 18:20, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 30 Jan 2012 18:03

Tack!
Ja, jag bestämde mig för att jag kommer vilja använda den här cykeln då och då - vilket gör att jag vill ha prylar på som går att få tag på slitdelar till. Samtidigt vill jag att det skall se klassiskt och "top of the line" ut. Det är vissa markörer som ger gammaldags stuk - blanka komponenter, låg profil på fälgarna, däck med beige sida, en sadel som inte består av mer hål än sadel, växlelspakar på ramen, m m. Samtidigt är 8V komponenterna inte från stenåldern och kassett, kedja m m. finns att köpa över disk. Dual pivot-bromsar är rätt trevligt i jämförelse med äldre bromsar osv. Faktum är att det är en lite ovanlig Record 8V ändå - det var bara något år som Campagnolo inte skrev gruppnamnet på 8V-komponenterna ("slant" parallellogram och dp-bromsar) och det här är en sådan grupp (ca 1993-4). Det står bara Campagnolo på dem - inget annat.

Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 30 Jan 2012 18:37

1993-94 låter högst troligt.

På Wikipedia står det följande:

"1995 Group names on components are introduced"
http://en.wikipedia.org/wiki/Campagnolo

Lite synd att de började märka allt. Men det var nog i marknadssyfte. Jag gillar det gamla uplägget där vissa komponenter återfinns i flera grupper. Istället för att ha massvis med varianter och olika stämplar.
Yesterday's Technology Today

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 03 Feb 2012 15:33

Ja holy smokes vilken fin cykel din Masi blir! Har du med dig beväpnade vakter som cyklar bredvid eller hur ska du lösa stöldrisken??

Jag tänkte berätta vilken cykel det blev till sist, som ni kanske minns hade jag en BMZ och en Batavus på gång. Men mannen med BMZ:n blev arg (minst sagt) när jag ville pruta. De synpunkter jag inhämtat härifrån som grund för mitt bud gav han inget för. Batavusen-killen hörde inte av sig. Istället hittade jag den här coola holländaren:
Image

SL i ramen, SLX gaffel, Campa NR växlar/reglage/nav, Sugino Super Mighty vevparti och Modolo bromsar. Fick med ett extra hjulpar för tub också. 325 Euro känns billigt för den tycker jag!
Huissoon vet man inte mycket om tydligen utom att de hade ett litet team på 80-talet och att ramarna verkar vara välbyggda. Någon lärljunge till Huisson driver nu Colossi i Kina.

Någon här som kan berätta mer? Nu är jag jäkligt sugen på att det ska komma en stor pappkartong från Holland nästa vecka!

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Mr Vintage » 03 Feb 2012 18:11

Häftig!

Alltid kul med något udda och eget.

Extra plus för nr skylthållaren!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Gustav » 03 Feb 2012 18:19

Kan inte säga så mycket om byggaren än att beneluxiska ramar gärna är väldigt välbyggda och stabila på grund av dåtidens risiga vägar. Ja, det är vad jag har hört alltså.
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 03 Feb 2012 21:17

Har inget att tillägga utom att nummerskylthållare inger respekt. Har nog bara haft en cykel med hållare och det var en gammal Benotto med extremt branta vinklar - har för mig att jag var tvungen att släppa ur luften ur bakdäcket för att få i hjulet i ramen.

Ramar fr Benelux är byggda för att användas - inget prål utan bara bruks. Kommer den hem som den ska har du inte gjort bort dig.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 03 Feb 2012 21:38

Vad bra att jag inte gjort bort mig :wink:

Hittade en firma som heter huissoon sport på nätet där man kunde ana på holländska att de hållt på sen hedenhös med cyklar och bla bla bla, skrev ett mail till dem och vi får se vad/om de svarar, kanske vet de något om hojen.

Jag tycker den är fin men kanske att jag kommer försöka byta vevpartiet till ett campagnolo från samma period istället, vi får se. Modolobromsarna får nog sitta kvar. Jag tycker dock bromsvajrarna ser långa ut men det kanske ska vara så? Sen är det detta med att ev lyckas byta ut hoodsen på dem, de ser lite mörka ut men kanske är de ok. Så måste det ju bli en annan flaskhållare som inte skymmer logotypen!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 04 Feb 2012 21:50

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:22, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Streamliner » 04 Feb 2012 23:51

Sjukt snyggt och gillar verkligen den "metalliska" känslan på hojen! Bra jobbat, vill också ha... :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Andye » 05 Feb 2012 00:46

Boom! Där satt den , snyggaste cykeln på forumet alla kategorier!!
--------->>><<<<--------------

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Håkan » 05 Feb 2012 01:42

Andye wrote:Boom! Där satt den , snyggaste cykeln på forumet alla kategorier!!
Kan inte annat än instämma! Jäkligt snygg, +1, etc.!
+1 extra för rätt byggda hjul också!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Feta killar behöver växlar

Post by olebole » 05 Feb 2012 06:18

Andye wrote:Boom! Där satt den , snyggaste cykeln på forumet alla kategorier!!
Jag tror din blir finare :)

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Feta killar behöver växlar

Post by hagard » 05 Feb 2012 09:37

Väldigt fin! Är kedjestagsdesignen mest estetik, eller förändrar den rörets egenskaper på något sätt?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 05 Feb 2012 09:47

hagard wrote:Väldigt fin! Är kedjestagsdesignen mest estetik, eller förändrar den rörets egenskaper på något sätt?
Backa i tråden lite så kan du läsa lite mer om det vilket är ganska kul bitvis. Snyggt bygge blott minus kanttråd och hipstervinkeln på sadeln. Gillar det gula.
Мясо это убийство

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 05 Feb 2012 10:07

Tackar, dock är "hipstervinkeln" enbart ett perspektivfel. Den sitter helt plant. Tror jag retats med en del här på siten om just vinkeln på deras sadlar - så att göra likadant vore dumt. Sadelvinkel och överdriven drop är mina favorit-pet peeves. Kanttråd är det som gäller för mig om det inte gäller rena utställningscyklar.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Rokkoko » 05 Feb 2012 10:21

Snygg värre! Vad är det för däck du har?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 05 Feb 2012 11:08

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:22, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

garvey
Posts: 45
Joined: 13 Dec 2011 20:59

Re: Feta killar behöver växlar

Post by garvey » 05 Feb 2012 12:20

Mycket fin cykel! Vi vill alla bo i en gul Masi.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 05 Feb 2012 19:01

^Bra jobbat och förklarat om sadelns vinkel. Jag hade själv aldrig hanterat det bättre ifall någon påstod jag kör med hipstervinklad sadel. Brukar också ställa in dem ganska horisontellt så man greppar bra i dalen och inte får en tendens att glida framåt och kana av. Sen beror det lite på sadeln om det är bra skick eller en äldre sliten sak som kanske har mjuk stomme och räls som ger med sig av trycket. De blir ju alltid något nedsuttna efter en tids användning och formen ändrar sig.
Har också svårt för överdrivet dropp sen löjligt långa stammar med en framåtskjuten sadel. Det säger allt att dem är ¨ute och cyklar¨.
Мясо это убийство

Post Reply