Stora cyclocrosstråden
Re: Stora cyclocrosstråden
Finally!
Bilder från Ymercrossen på Flickr
Som sagt så är det elever på John Bauer-gymnasiet i Borås som har producerat. Fast det är inte dom som har cyklat.
Bilder från Ymercrossen på Flickr
Som sagt så är det elever på John Bauer-gymnasiet i Borås som har producerat. Fast det är inte dom som har cyklat.
Re: Stora cyclocrosstråden
Fråga: Mavic Aksium, funkar det hyggligt som crosshjul?
/AT
/AT
Re: Stora cyclocrosstråden
Idag dök min Singular Kite upp! Kul som fasen. Men stötte på ett problem med klingan, tänkte köra 1x10 med bash, 42t klinga och en kedjestyrare. Men som bilden visar så ligger nu klingan nästan mot ramen. Finns det någon lösning på detta? Tror ni det kommer räcka med att gå ner till ett 40t klinga eller kan man sätta fler spacers mellan vev och vevlager?
Vad tror ni?
-
- Posts: 641
- Joined: 20 Dec 2008 22:29
- Location: Lund - Sthlm
Re: Stora cyclocrosstråden
^ Spelar väl ingen roll hur nära den ligger, så länge den inte tar i och det blir något knasigt med kedjelinje? Eller tänker jag helt fel?
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."
SONS OF SATAN
FISTA STHLM
http://fistasthlm.tumblr.com/
SONS OF SATAN
FISTA STHLM
http://fistasthlm.tumblr.com/
Re: Stora cyclocrosstråden
+1 jag kör en 48 på insidan på min konverterade pegga för att få rätt kedjelinje och då är det en knapp mm till kedjestaget, funkar nog med en tiondels mm också. kedjan är ju aldrig där så det finns liksom inget som kan gaka i. fast det kan vara så att jag tänker fel också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Stora cyclocrosstråden
snarkus wrote:Finally!
Bilder från Ymercrossen på Flickr
Som sagt så är det elever på John Bauer-gymnasiet i Borås som har producerat. Fast det är inte dom som har cyklat.
Snyggt Markus! Hälsa & Tacka!
Re: Stora cyclocrosstråden
Vilken fin ram! Ett bra alternativ kan ju vara att (under kontrollerade former) göra en liten buckla. Det har jag gjort med framgång. Men kanske garantin blir lidande, om man inte får godkännande av singular.Hoven wrote:
Idag dök min Singular Kite upp! Kul som fasen. Men stötte på ett problem med klingan, tänkte köra 1x10 med bash, 42t klinga och en kedjestyrare. Men som bilden visar så ligger nu klingan nästan mot ramen. Finns det någon lösning på detta? Tror ni det kommer räcka med att gå ner till ett 40t klinga eller kan man sätta fler spacers mellan vev och vevlager?
Vad tror ni?
Re: Stora cyclocrosstråden
john the man wrote:^ Spelar väl ingen roll hur nära den ligger, så länge den inte tar i och det blir något knasigt med kedjelinje? Eller tänker jag helt fel?
Känns inte som att det kommer funka då ramen bara behövde flexa lite så tog klingan emot direkt Vore skönt ifall det inte spelat någon roll..abacaxi wrote:+1 jag kör en 48 på insidan på min konverterade pegga för att få rätt kedjelinje och då är det en knapp mm till kedjestaget, funkar nog med en tiondels mm också. kedjan är ju aldrig där så det finns liksom inget som kan gaka i. fast det kan vara så att jag tänker fel också.
Det vore ju ett alternativ men känns ju som att garantin ryker då. För kolla med Singular! Vilka folk kan göra sådant?hagard wrote:
Vilken fin ram! Ett bra alternativ kan ju vara att (under kontrollerade former) göra en liten buckla. Det har jag gjort med framgång. Men kanske garantin blir lidande, om man inte får godkännande av singular.
Re: Stora cyclocrosstråden
Det kan du nog göra själv med ett skruvstäd, en träbit med en kedjestagsformad urgröpning i på insidan, och en lämplig "bucklare" på utsidan. Men kanske känns lite trist på ny fin ram. Annars kan man väl sätta dit en sådan där 2,5mm bricka innanför vevlagret på vissa sådana vevpartier och ändå kunna montera det på ett bra sätt på motsatt sida. Beror väl på infästningen av den andra veven.
Re: Stora cyclocrosstråden
Känns lite sådär faktiskt men får se! Blir nog någon spacer lösning av något slag, ska kolla upp det där med spacer mellan vevlager och ram!hagard wrote:Det kan du nog göra själv med ett skruvstäd, en träbit med en kedjestagsformad urgröpning i på insidan, och en lämplig "bucklare" på utsidan. Men kanske känns lite trist på ny fin ram. Annars kan man väl sätta dit en sådan där 2,5mm bricka innanför vevlagret på vissa sådana vevpartier och ändå kunna montera det på ett bra sätt på motsatt sida. Beror väl på infästningen av den andra veven.
Re: Stora cyclocrosstråden
Lugn i kojan nu... Innan du bucklar och bankar så vad har du för vev och vevlager? GXP?Hoven wrote:...
Är det en 68mm vevlagerhylsa är det mer regel än undantag att du får montera spacers för att veven ska passa.
Re: Stora cyclocrosstråden
Haha bankandet är en sista utväg
Det är ett Chris king BB 68mm och Red vevparti. Har föjt anvisningarna hur vevlagret ska monteras och med Sram vevar så ska ej några spacers mellan vevlager och ram monteras men det kanske funkar ändå? Vet inte hur mycket av "splines" på vevpartiet som måste sticka ut för att vänster vev ska få tillräckligt mycket att sitta på?
Det är ett Chris king BB 68mm och Red vevparti. Har föjt anvisningarna hur vevlagret ska monteras och med Sram vevar så ska ej några spacers mellan vevlager och ram monteras men det kanske funkar ändå? Vet inte hur mycket av "splines" på vevpartiet som måste sticka ut för att vänster vev ska få tillräckligt mycket att sitta på?
-
- Posts: 641
- Joined: 20 Dec 2008 22:29
- Location: Lund - Sthlm
Re: Stora cyclocrosstråden
Banka gör du ju själv med en hammare, lätt som en plätt!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."
SONS OF SATAN
FISTA STHLM
http://fistasthlm.tumblr.com/
SONS OF SATAN
FISTA STHLM
http://fistasthlm.tumblr.com/
Re: Stora cyclocrosstråden
Alltså ett GXP-lager?Hoven wrote:Haha bankandet är en sista utväg
Det är ett Chris king BB 68mm och Red vevparti. Har föjt anvisningarna hur vevlagret ska monteras och med Sram vevar så ska ej några spacers mellan vevlager och ram monteras men det kanske funkar ändå? Vet inte hur mycket av "splines" på vevpartiet som måste sticka ut för att vänster vev ska få tillräckligt mycket att sitta på?
Kruxet med GXP är att vänster lagerbana ska ligga an emot den svarvade kanten på vevaxeln. Det är den kanten som styr hur långt ut vevpartiet kommer sticka ut på höger sida. När du monterar vänster vevlager så ska detta trycka ut vevaxeln åt höger. Så, har du monterat även vänster lager och är det även då för tite till ramen?
En variant är att skaffa en liten spacer som precis passar på vevaxeln (inte lagerna) som flyttar denna kant och då också flyttar ut veven lite åt höger. Under förutsättning att det finns splines nog för vänster vev.
Vänsterveven måste sitta så långt upp på splinsen så att den sitter fast men måste inte vara i kontakt med vänsterlager. Veven fastnar av sig självt en bit upp på splinsen.
Jag gjorde en howto när jag krånglade med ett GXP-lager i vintras det kanske är av nytta, vad vet jag? http://www.freddesblogg.se/howtodiy-mon ... tan-glapp/
Men i alla fall, har du monterat även lagret på vänster sida? Är det fortfarande glapp?
Släng inte in spacers på måfå för att få till kedjelinjen utan se till att vevaxeln ligger mot lagret på rätt sätt.
Re: Stora cyclocrosstråden
ok, jag köper att en tiondel är för kort pga flex men hur mycket kan det flexa så långt fram då? kan inte vara mycket. men jag är öppen för förslag, jag gissar ju bara.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Stora cyclocrosstråden
Hoven, skippa bashen och kör klingan på utsidan. Tror du klarar dig om du ska ha styrare. Snyggare utan bash också.
Re: Stora cyclocrosstråden
Precis Fredde det är ett GXP-lager, tack för all mycket bra info! Sen svar på frågan är att båda lager kopparna sitter i och vänster arm är också påskruvad på bilden. Blir nog antagligen lösningen med en liten spacer eller det som elmer förslår.
Men om jag går på elmers tips och kör klingan på utsidan med en edge kedjestyrare är det då inte lätt att kedjan hoppar över åt andra hållet?
Abacaxi det kan så vara att det inte kommer flexa så mycket. Äh jag får nog testa mig fram till ett bra resultat. Tack för hjälpen boys!
Men om jag går på elmers tips och kör klingan på utsidan med en edge kedjestyrare är det då inte lätt att kedjan hoppar över åt andra hållet?
Abacaxi det kan så vara att det inte kommer flexa så mycket. Äh jag får nog testa mig fram till ett bra resultat. Tack för hjälpen boys!
Re: Stora cyclocrosstråden
Hoven wrote:Men om jag går på elmers tips och kör klingan på utsidan med en edge kedjestyrare är det då inte lätt att kedjan hoppar över åt andra hållet?
Jag menar så här:
Eller:
Re: Stora cyclocrosstråden
Ja det får bli en sådan i så fall, tack!Elmer wrote:Jag menar så här: styrare
Re: Stora cyclocrosstråden
Nu du Viggen har du satt galler i huvudet på mig!
Det var inte lätt. Men det gick och är bökigt att få av däcket med bara hand kraft pga kanterna. Ända ner i flänsen kommer det också.
Någon annan anledning till att inte köra på detta.
Vad för lågprofil som är lika starka och svarta som TP-14 finns där ute men som är rena tubisar?
Det var inte lätt. Men det gick och är bökigt att få av däcket med bara hand kraft pga kanterna. Ända ner i flänsen kommer det också.
Någon annan anledning till att inte köra på detta.
Vad för lågprofil som är lika starka och svarta som TP-14 finns där ute men som är rena tubisar?