Rost i finramen

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Rost i finramen

Post by KvarterenRundt » 19 May 2011 09:21

Jag har köpt en 80-tals Colnago (columbus SL profilerade rör) i originalskick med en del patina, små rostfläckar här och där, lite större på kedjestagen. Älskar den yttre patinan.

Tyvärr hittade jag rost i kedjestagen, och i sadelröret upp till halva röret. Inga flagor efter jag körde hårt med en flaskborste. bara rostdamm kom ut. Men insidan av kedjestagen och sadelröret känns ojämn, grynig eller grusig.

Ser också rost i toppröret genom hålet från sadelröret.

Det skulle bara kunna vara ytrost tänker jag, men har egentligen ingen aning.

Stora rören ringer fint när man knäpper på dem, kedjestagen är profilerade - ringer inte så mkt (?).

Min fråga(or); hur vet man att cykeln är säker att köra? Eller vem kan diagnostisera ramen, går det?
Finns det någon kunnig i Stockholm som kan kolla den?
Vad är normalt med rost i en gammal ram?
Någon här som har erfarenhet av detta?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Rost i finramen

Post by Naugas » 19 May 2011 10:24

På en vanlig gammal, till det yttre jättefin, herrcykel jag hade smällde kedjestaget av pga rost från insidan... :( Den var kanske från 60-talet iofs, men betydligt tjockare gods.

Stål är bra på det viset att det inte händer så mycket när det går sönder, det spricker och knakar och böjer sig lite, helt odramatiskt. Cykla på!

(Men det skadar ju inte att stoppa rosten - försök helst hitta någon liten viska att sätta i en borrmaskin och köra runt med i rören, sedan in med rå linolja och torka runt med en tygbit på ståltråd, och låt torka någon vecka.)

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Rost i finramen

Post by KvarterenRundt » 19 May 2011 10:50

Tror Columbus SL kedjestagen är 0,7mm...
Ja läste det någonstans också, att det brukar vara odramatiskt när ett kedjestag
går av. Cykla på är ju vad jag vill.

Tänkte också på om jag skulle gå på rosten med någonting, tack bra tips (viska-mässingsborste?), men kanske bättre att vänta med det om det finns någon insatt som kan titta på det först. Också för att se om den är värd att restaurera typ efter sommaren.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Rost i finramen

Post by Streamliner » 22 May 2011 21:20

Ja linolja lär ju kunna stoppa rost till och med, men du kan också köra in tunn inträngande Tectyl eller Dinitrol för hålrum som också finns i sprayburk, låt rinna ut mycket noga och länge genom att vrida ramen. Gärna i ett varmt torkrum i tvättstugan. Något bör du göra tycker jag. Det är inte säkert att det är så farligt med rosten som du tror.
Loch Ness is Deep.

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Rost i finramen

Post by KvarterenRundt » 23 May 2011 10:54

Du har rätt, jag är nog bara paranoid. En rostpsykos. Tror inte rosten har någon betydelse faktiskt, blott ytrost, nu när jag tänker klart : ) Jag hittade en burk "framesaver", från en tidigare mental förstoring av rost. Kan ju inte skada att dra på lite för att göra det ogästvänligare för rosten.

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Rost i finramen

Post by petterovski » 23 May 2011 10:58

Jag lånar denna tråden då jag också har rost-relaterade frågor.

På min merck corsa extra (slx rör) så har det slagit igenom både lacken och kromet på ett av kedjestagen, stor som en lillfinger nagel ungefär. Där är nu rost, jag antar att jag bör lägga på nån typ av rost-ätare och täcka igen detta med lack eller färg? Eller vad ska man göra?

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Rost i finramen

Post by KvarterenRundt » 23 May 2011 21:51

Har det bubblat upp under lack och krom och blivit en skorpa?
Om så är fallet skulle jag försiktigt skrapa bort det som är löst, sedan slipa, med fint våtslippapper, försiktigt bort all röd rost ner till stålet eller tills det är bara svart rost kvar. Sedan tvätta med lacknafta och sist försegla "skadan" med genomskinligt nagellack.

Jag tycker alltid det ser fult ut om man försökt fylla i med en liknande färg - kludd. Bra mkt finare att lämna en ärlig lagning.

Jag antar att det inte bara är rost som tittar upp ur porer på färgen och kromet? I sådant fall brukar det ju gå att få fint resultat med autosol och synd att gå till botten med.

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Rost i finramen

Post by petterovski » 25 May 2011 20:18

KvarterenRundt wrote:Har det bubblat upp under lack och krom och blivit en skorpa?
Om så är fallet skulle jag försiktigt skrapa bort det som är löst, sedan slipa, med fint våtslippapper, försiktigt bort all röd rost ner till stålet eller tills det är bara svart rost kvar. Sedan tvätta med lacknafta och sist försegla "skadan" med genomskinligt nagellack.

Jag tycker alltid det ser fult ut om man försökt fylla i med en liknande färg - kludd. Bra mkt finare att lämna en ärlig lagning.

Jag antar att det inte bara är rost som tittar upp ur porer på färgen och kromet? I sådant fall brukar det ju gå att få fint resultat med autosol och synd att gå till botten med.
Ursäkta att jag var lite otydlig. Det är alltså färgen och kromet som har skrapats bort av något sorts yttre påverkan, något som slagit i. Där är nu rost.

AJ
Posts: 3
Joined: 04 Jun 2011 21:45

Re: Rost i finramen

Post by AJ » 04 Jun 2011 21:56

Rostskydds sörjor som Dinitrol MM fungerar bara om du har en ren, grundlackad plåt du sprutar rostskyddet på.

Lägger man rostskydd över rost kommer det fortsätta rosta under skyddet.

Jag skulle satsa på någon form av olja, kanske linolja som föreslogs tidigare. Annars finns det även produkter för motorkonservering, till t.ex båtmotorer som övervintrar eller till isärplockade motorer.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Rost i finramen

Post by Naugas » 05 Jun 2011 15:33

Jag köpte just lite olika grejer för att behandla ytrost - dels Turtle rostätare, dels Biltema rostborttagare. Rostätaren ska både ta bort rost och sedan ge ett "skyddande fosfatskikt" som man kan använda primer på. Jag är lite skeptisk till den faktiskt, innan jag förstått på vilket sätt ett fosfatskikt skyddar och hur stabilt det är, kommer jag nog att i första hand använda Biltemas hederliga rostlösare och tvätta och rengöra noggrant för hand, och sedan använda en zinkprimer direkt på den plåtrena ytan.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Rost i finramen

Post by Naugas » 05 Jun 2011 15:40

För övrigt rekommenderar jag verkligen rå linolja som rostskydd, det har en extrem krypförmåga, och verkar täta till på ett utmärkt sätt och stoppa både fukt och luft att komma åt metallen. Jag håller på att experimentera lite med det och hur det beter sig på ytrost, lack och rena plåtytor, och räknar med att se hur det verkligen funkat i praktiken nästa sommar. Redan nu kan jag säga att det verkar skydda riktigt bra, men att det inte är speciellt tåligt. Det är mjukt och skadas lätt, repas, nöts bort och så. Men inuti en ram borde det ju inte vara några sådana problem.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Rost i finramen

Post by Fixen » 09 Sep 2011 15:27

Hijackar lite här kanske men jag funderar på att dra in Linolja inuti min hoj. Men vart köps det?

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Rost i finramen

Post by Orwar » 09 Sep 2011 16:20

Valfri välsorterad järn/färghandlare. Själv var jag på järnaffären på Järntorget idag och köpte färgborttagning och noterade då att de även hade både kokt och rå linolja.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Rost i finramen

Post by hadnan » 09 Sep 2011 21:08

Biltema!

Post Reply